Saturday 26 May 2012

Kan Du vissla, Johanna?

En kollega och vän, Jonas Löhnn, har startat ett nätverk för visslare. (Svenska för whistleblowers). Enligt wikipedia är det
… ett ursprungligen engelskt begrepp för en person som påkallar, oftast genom massmedia, uppmärksamhet om korruption eller andra oegentligheter, och som i vissa fall löper risk att drabbas av negativa konsekvenser för detta. Straff kan vara att åtalas för förtal eller - om beskyllningen är riktad mot den egna arbetsgivaren - att bli avskedad eller omplacerad. Begreppet kommer från att engelska poliser för att påkalla kollegors och allmänhetens uppmärksamhet om pågående brott, en gång i tiden använde sig av visselpipor.
Smålandsnytt hade ett inslag om detta igår. Ett bra inslag, tycker jag. Jonas för en stundtals hård kamp i Kalmar kommun och får ta ganska mycket skit. Jag har tidigare några bloggposter om KSRR, som är ett exempel på tillfällen när bl a Jonas har överklagat felaktiga beslut. Och ibland fått rätt. Kommunledningen och nu även miljöpartiets valberedning har däremot fått nog. Det är skillnad på att få rätt och att få nog. Enligt Östran idag, petas Jonas från valberedningens förslag till ledmöter och ersättare i kommunstyrelsen. Medlemmarna ska dock rösta om saken. Jag är själv delvis en makthavare. Det är som ju som präst. Och i mitt fall är jag även arbetsledare. Det är inte alltid bekvämt med människor som levererar kritik. Särskilt inte om den är negativ. Men tanken att vara omgiven av idel ja-sägare känns betydligt värre. Visst, det finns naturligtvis gränser för kritiserandet. Ändå vill jag säga: Stå på Dig!. Annars gör någon annan det!

No comments: