Friday 9 September 2011

Gapskratt

Detta har jag bara fått återberättat. Men det var så komiskt, så jag måste skriva om det.
Det arbetslag jag är ansvarig för arbetar i tre församlingar. I alla tre ber vi morgonbön varje vardagsmorgon. I en församling är det morgonbön varje dag och även aftonbön varje dag. Fint, tycker jag.
I förrgår, onsdag, var den föreslagna bibelläsningen hämtad från Jeremia. En av mina arbetskamrater, som har rakat huvud, skulle läsa bibelordet. Det ska i vederbörlig ordning avslutas med orden:
Så lyder Herrens ord.
Denna gång blev det i stället ett gapskratt. Enligt vad jag har hört. Varför? Läs själva och förstå varför min skallige arbetskamrat inte kunde hålla sig:
Lejonen ryter och morrar mot honom. De har lagt hans land öde och hans städer är nerbrända, ingen kan bo i dem. Ja, män från Memfis och Tachpanches skall beta din hjässa kal.

No comments: