Wednesday 28 April 2010

Snart fredag - vad ska jag vårtala om?

Studierna bör ju komma först. Men jag har lovat att vårtala i Bergavik. Nu kommer paniken krypande. Något så förutsägbart som våren. Det är inte så enkelt att säga något fyndigt om den.

Ett tag tänkte jag hämta en albuske, som fått något slags vårt-sjukdom på bladen. Så skulle jag ha hållit i albusken och sagt:

- Det handlar om att hålla vårt-al!

Men det är inte så värst kul egentligen. Bättre då att lyssna på min vän vaktmästaren, som föreslog att jag skulle börja talet med orden:

- Vad glor ni på?

Det skulle kunna öppna upp för vissa betraktelser. (Alltså, att betrakta något och glo på något är ju nästan samma sak).

Har någon ett förslag? Tas tacksamt emot! Nu ska jag sova, så att jag orkar fortsätta med mitt avhandlingsskrivande imorgon.

God natt!

3 comments:

Gerthie said...

Godmorgon!
Seriösa små förslag: årstiderna = förändring. Ljuset, naturen, människors förändring, stanna upp och njut.
Valborg,vem var/är hon? Inte vet jag men hon var säkert någon.
Värmen, elden, gemenskap, glöden.

Mindre seriöst: Vilket elbolag bör man välja? De med mycket kontakter. Spinn vidare på kontakt runt elden,naturkraft bla bla,

Jag har pollenallergi om våren, och att vara allergisk mot att något så naturligt som årstider är nog ett tecken på att man är ett evolutionens misslyckande. Vilken i sin tur inte är någon överraskning, men ändå."

ah, du hittar nog på något!

Matilda said...

Jag tyckte vårt-al va kul!! :)

Gerthie said...

Här har du en till:
Två sandkorn i en öken pratade med varandra och plötsligt sa det ena: Jag känner mig omringad.

Spinn vidare, massa människor omringar elden. Värmen omringar människorna, vårsolen strålar omringar oss .....