Monday 15 March 2010

Östran rädd för könskvotering?

Denna insändare skickade jag till Östran för ett par veckor sedan. Inget svar! Och en påminnelse för ett par dagar sedan. Inget svar! Idag ringde jag. Fick veta av chefredaktören att tidningen inte tar in den. Han sa någonting i stil med att det är bättre att de pratar om saken intern. Så bra då!

------------

Är Östran rädd för könskvotering på sportsidorna?
Det är alltid spännande att anlägga ett genusperspektiv på idrottssidorna i en tidning. Misstar jag mig om jag påstår att det handlar aningen mer om herrar än om damer? Förmodligen finns det skäl för det. Fler män idrottar (är det så?) och läsarna är mer intresserade av herrarnas prestationer (är det även så?). Men nu vill jag lägga ett genusperspektiv på OS-krönikan i måndagens Östran. Krönikören heter Niclas Wassmo.
Han skriver inte bara om idrottarnas och arrangörernas insatser utan även om sina journalistkollegor. Det känns helt OK. Relevant liksom! Det är också helt OK att det handlar lite mer om killar än om tjejer. Men så kommer en liten försmädlig mening. En kvinnlig anställd på TV kritiseras för att inte ställa rätt frågor. Fair enough! Men varför skriver Niclas Wassmo om denna medmänniska:
’Hon har givetvis kvoterats in på SVT ….’
Vad har det med saken att göra? Jag kan bara tolka det på ett sätt. Jag tror att krönikören menar, att det hade blivit bättre, om det hade varit en man som ställt frågorna! (OBS, detta är min tolkning av vad krönikören egentligen menar!)
Nu frågar jag Östrans ledning: Är detta i så fall även Östrans officiella ståndpunkt? Hur ser tidningen på saken? Utan att ha full koll, upplever jag som prenumerant att det nästan bara är män som skriver sport i tidningen. Jag undrar också över tidningens syn på saken, med tanke på hur den sida ser ut, där krönikan finns. Den innehåller tre större artiklar. De handlar om tre svenska medaljer. Två brons (män) får 75% av utrymmet och ett guld (kvinnor) får 25% av utrymmet. Var inte damernas prestation värd mer utrymme? Niclas Wassmo skrev ju t o m att det var gigantiskt stort av curlingdamerna att försvara ett OS-guld. Varför kan då inte artikeln bli större än den som handlar om ett brons, visserligen också en prestation, men ändå?

Undrar,

Anders Göranzon

4 comments:

Råg-Rut said...

Finns det ingen konkurrerande blaska dit du kan skicka insändaren, med tillägget "detta tog Östran inte in"?

Trollmamman said...

Ibland är det obehagligt att se verkligheten i svartskrift. Enklare att stoppa huvudet i sanden, "det hade jag ingen aaaaning om!"

Matilda said...

Bra skrivet pappa!!

Amanda said...

Du måste skicka den till Barometern pappa, det är ju klockrent. =) Duktiga du!