Monday 10 November 2008

SM-guld

Vad kan man säga. Kalmar vann välförtjänst allsvenskan. Jag var inte i Halmstad, jag såg inte ens matchen. Däremot kunde jag följa med via de SMS en av de andra basarna fick under körövningen.
Däremot åkte Samuel och jag ner till Stortorget när hjältarna för andra kvällen i följd hyllades av ett knökafullt torg. Det är ganska mäktigt, även för en som inte ser sig som något större fotfolls-fan.
Nanne Bergvall fick en egen gata uppkallad efter sig. Fast man kunde inte höra om gatan finns eller om det är en gata som kommer att anläggas. Roligt var det också att se både Kent och Hampus Boman, på scenen. De bodde ju i Aneby samtidigt med oss. Nu är pappa andretränare i Kalmar FF och sonen på väg in i a-laget.
Rekordet på Stortorget är i alla fall från 1905. Då samlades kyrkfolk, för att protestera mot att Kalmar och Växjö stift skulle slås ihop. Enligt uppgift var det då 13 000 människor. I en stad, där det bodde 17 000. Ikväll kanske det var 10 000 i en stad med 35 000 inevånare, i en kommun med 70 000. Säkert är att kyrkan inte förmår dra sådana massor idag. Och det som hände 1905 var ju en portest. Ikväll var det ingen som protesterade. Kalmar FF är bäst!

1 comment:

Unknown said...

Hej Anders! Eftersom du i tidigare bloggar pekat på vikten av att träffa rätt i uppskattningar av folkmassor kan jag inte låta bli att göra en kort utblick. Enligt Sveriges Radio Kalmar var det nära 15000 på Stortorget i måndags kväll. Barometern uppgav 14.000. Du uppskattar det till 10.000. Jag vet inte vem som har rätt. Men jag vet hur svårt det kan vara att uppskatta en folkmassa. Jag har försökt göra det själv som reporter flera gånger och har säkert gissat fel. Ofta har jag också märkt att arrangörernas siffra inte stämmer med verkligheten. Hursomhelst. Om SR:s uppskattning stämmer slogs kanske alltså det gamla rekordet från stiftsdebatten i början av förra seklet i måndags kväll. Så du kan väl föreslå ökat samarbete med KFF från kyrkans sida nästa kyrkoår Anders;)Tack för en intressant blogg för övrig/Tobias Sandblad