Sunday 23 November 2008

Bach's mässa i H-moll

Nu har vi genomfört den. H-moll mässan. Det gick ganska bra. perfekt var det inte. Nästan tre timmar (inkl paus) men effektiv tid mellan 2 och 2½ timme. (Det var ju även lite confrencier etc.). Mitt solo gick bara delvis bra. Kom bort mig i mitten. Det känns ju lite snöpligt men jag kom i alla fall i mål på rätt ton och i rätt tempo. Osanna-satsen var ryckig. Men det är et svårt verk och vi är en amatör-kör. Jag tror vi ska vara nöjda.
Det var i alla fall häftigt att mitt solo bestod av en textrad ur den Niceanska trosbekännselsen, som handlar om budskapet på domssöndagen, d v s denna söndag. Det kändes märkligt! Trots att jag hde ledig söndag fick jag alltså 'predika' söndagens text i Birgittakyrkan.
Nu är det kväll. Nästan ett års övande och repeterande ligger bakom oss. Det känns en smula tomt. Men så är det ju!

No comments: