Thursday 12 November 2020

Thursdays in Black – Orange the world

En motsägelsefull rubrik. Men egentligen är det samma budskap trots olika färger. Thursdays in Black är den kampanj som Kyrkornas Världsråd initierat för en värld fri från våld och våldtäkt. Jag är en av kampanjens ambassadörer.

16 Days of Activism against Gender-Based Violence är en annan kampanj som utgår från UN Women. Där är färgen orange.

Jag stöter inte på den kampanjen så mycket i Sverige men i Sydafrika anordnades en del aktiviteter under dessa 16 dagar. 25 november till 10 december.

Skälet till att det är just dessa dagar som omfattas är att FN uppmärksammar frågor som ligger nära arbetet mot genusbaserat våld just denna period.

25 november infaller International Day for the Elimination of Violence Against Women och 29 november International Women Human Rights Defenders Day. Jag kan inte säga att jag själv uppmärksammat dessa dagar särskilt mycket.

1 december är det Världsaidsdagen. Den var viktig när vi bodde i Sydafrika 2002-2006 och jag var också engagerad i Kalmar åren 2006-2010 i att uppmärksamma på vilket sätt denna pandemi påverkat människor i hela vår värld. Förstås på ett väldigt tydligt sätt i just Sydafrika, som varit så hårt drabbat. Men under åren i Kalmar lyfte vi fram att HIV är en verklighet också för många i Sverige.

5 december infaller International Volunteer Day for Economic and Social Development. Inte heller en dag som jag funderat mycket över. Däremot är dagen efter – den 6 december – end dag som engagerar på ett mer brutalt sätt. Då ihågkoms en fruktansvärd händelse. Det är Anniversary of the Montreal Massacre. Den kallas i Kanada för The National Day of Remembrance and Action on Violence Against Women in Canada. Den 5 december 1989 gick en man in i den tekniska högskolan i Montreal och började skjuta vilt omkring sig. Han gick sedan in i ett klassrum och gav order åt männen att gå ut. Sedan sköt han 13 kvinnliga studenter och en kvinnlig lärare. Hans skäl var att han hatade feminister och hävdade att feministerna förstörde hans liv. Till sist tog han sitt eget liv.

Den 10 december är det så International Human Rights Day. Det är årsdagen för FN’s deklaration om mänskliga rättigheter.

Jag har valt att blogga på torsdagarna före, under och efter denna period, delvis med hjälp av gästbloggare. Det är viktigt att vi ibland – tillsammans – fokuserar på en viktig fråga. Dessa dagar står genusbaserat våld i fokus. Det påverkar oss alla! Det är inte bra för någon människa. Jag gör detta väl medveten om att frågan behöver vara viktig alla årets dagar.

 

No comments: