Thursday 23 May 2019

Mitt på gatan

Korslagda buntband
framför vår ingång.
Två företeelser som jag reagerat på den senaste tiden är de elektriska scootrarna och buntband, som binder ihop direktreklam. Har de något gemensamt? Ja, den som precis använt dem lämnar dem på gatan, utan större hänsyn till omgivningen.

Jag tror i alla fall att det är den som delar ut direktreklam i vårt hus, som regelbundet låter buntbanden ligga kvar utanför, på innergården. Ja, någon annan har väl ansvar för att städa.

De elektriska scootrarna ställer man ifrån sig, där man avslutar sin färd. Ibland mitt på trottoaren. Vad betyder detta för synskadade? Även här kanske det är någon annan som har ansvar för att flytta undan den.

Jag gör dock en skillnad mellan dessa två företeelser. Den elektriska scootern rör jag inte. Däremot plockar jag upp buntbanden på vår innergård och lägger dem i närmaste papperskorg.

Uppställningsplats för
elektriska scootrar
halvvägs ut på trottoaren.
Som moteld mot dessa två företeelser skulle jag dock vilja slå ett slag för två alternativa förhållningssätt:
Plogging och jogging
Plogging innebär att vara ute och jogga och plocka skräp samtidigt. En gryende folkrörelse. Jogging är kanske inte supermodern idag. Men det är i alla fall en insikt att den som har två par ben kanske kan använda dem. Idag ser jag väldigt många unga människor som istället för att gå och cykla åker runt på elektriska scootrar. Är det vettigt, undrar jag? Visst är det ett uttryck för en så kallad delningsekonomi. Bättre det än att åka bil och taxi. Men alternativet kan också vara att röra på sina egna ben.

Nog gnällt för idag!

No comments: