Tankarna går till programmet fem myror är fler än fyra
elefanter och Brasses lek:
Lattjolajbanlådan
Ni kommer kanske ihåg. Brasse tog upp fyra djur ur en väska
och satte upp dem på en hylla. Sedan gällde det för Eva och Magnus att välja
ett, som skulle bort.
Könsskillnader är alltså helt oviktigt när det gäller
kyrkomusiker. Det som dessutom förbryllar mig är varför musikerna överhuvudtaget
inte nämns i texten. Det enda är cirkeldiagrammet och det verkar signalera att
kön är oviktigt när det gäller kyrkomusikernas lön. Jag bollade detta med en av
våra studerande, som sa:
För vissa organister är skillnaden mellan organister och kantorer större än mellan män och kvinnor.
Är det också så vi andra ser på våra kyrkomusiker? Det är
väl i och för sig positivt att det är oviktigt om kyrkomusikern är en man eller
en kvinna. Men det är väl inte bättre att en annan uppdelning ersätter denna?
I utbildningsreformen skiljer också musikerna ut sig.
Församlingspedagoger, diakoner och präster går ett pastoralt slutår vid utbildningsinstitutet.
Antingen på helfart eller på distans. Det gör också en del kyrkomusiker, fast
deras slutår sker på halvfart och är alltså endast en sluttermin. De flesta
kantorer utbildas dock fortfarande på folkhögskolor och gör endast tre veckor
vid utbildningsinstitutet. Vi som undervisar (och de studerande) är väldigt
glada för dessa veckor, eftersom det ger oss en möjlighet till samverkan. Kontentan
är att kyrkomusikerna sticker ut även i utbildningsreformen.
Artikeln i Kyrkans Tidning väcker dessutom andra frågor. Varför
används kategorin
Pedagogiska yrken?
Om jag gissar ryms även de, som innehar
församlingspedagogtjänster utan att ha formell behörighet. Ingår även
förskollärare vid kyrkans förskolor? Svårt att veta. Det intryck som ges är
dock att utbildade församlingspedagoger inte får den uppskattning de borde i
kyrkan.
En följdfråga är då om alla diakoniassister ingår i gruppen
diakoner. Förmodligen inte. De finns kanske inte ens med. Detsamma gäller kyrkovaktmästare,
lokalvårdare, kyrkoskrivare och många andra. Kanslicheferna finns dock med.
Skälet framgår tydligt. De är chefer. De ingår i en egen liga med biskopar,
domprostar och kyrkoherdar.
Genomgående är dock att män fortfarande tjänar mer än
kvinnor. Artikeln diskuterar huruvida detta har saklig grund eller inte. Mitt
enkla svar är: skulle inte tro det. Visserligen är kyrkan (liksom den kommunala
sektorn) något bättre i jämförelse med den övriga arbetsmarknaden. Men det är
ju fortfarande helt oförsvarligt att lön baseras på kön.
No comments:
Post a Comment