Nu har vi varit på Uppsala Stadsteater och sett en fantastisk musikal:
Spelman på taket
Vilken rik berättelse. Berörande. Och upprörande. Det går knappast att
sammanfatta den i en kort bloggpost. Men jag vill ändå lyfta fram några motiv.
Det som först drabbar mig är relationen mellan en far och hans döttrar.
Jag är ju själv pappa och identifierar mig med mjölkutköraren Tevje. Så komiskt.
Min svärfar, som jag benämner svärfadren, och som jag ibland skriver om på
denna blogg, brukar ofta återge ett uttryck, som han stött på. Någon, som inte
riktigt visste vad han skulle säga i ett sammanhang, sa:
Jag vet inte. Jag är bara här med mjölken.
Det är en träffande beskrivning av Tevje. Han är en mycket vacklande
natur. Har svårt att veta hur han ska vända sig. Tvekar. Vrider och vänder på
argument.
Han har fem döttrar. De två yngsta träder i kraft av sin ringa ålder
inte riktigt fram. Det gör de tre äldsta. De tvingar pappan att inse att saker
och ting förändras. Han försöker benhårt hålla fast vid traditionen men måste
ge upp den ena efter den andra ståndpunkten, eftersom hans kärlek till
döttrarna är större än hans principer. Till stut vinner dock traditionen. När
en av hans döttrar ska gifta sig med en man som har en annan religion går det
inte längre. Han betraktar henne som död.
På ett annat plan handlar musikalen om en grupp judar i tsarens
Ryssland. De scener som först målas upp kring denna judiska bosättning är
oerhört vackra. Sabbatskvällen när kvinnorna tänder de två ljusen. Bröllop, där
de nygifta står under baldakinen. Tevjes pågående samtal med Gud, som är berörande
i sin humorik, har en hög igenkänningsfaktor.
Till slut tvingas judarna bort från sina hem på grund av tsarrysslands
pogromer. Handlingen utspelar sig i början av 1900-talet. Sceniskt slutar
musikalen med att spelmannen på taket ligger död, ensam på scenen. Tragiskt!
Tänkvärt! Mänskligheten har inte lärt sig mycket. I Sverige känner sig judar
otrygga idag. Kring synagogor och judiska skolor är säkerheten förhöjd. Och
blickar vi ut över världen är detta verklighet även för många andra människor.
De som befinner sig i marginalen – oavsett anledning – drabbas.
En annan aspekt är könsrollerna. Männen har sina uppgifter och
kvinnorna sina. Klimax är när män och kvinnor dansar ihop vid ett bröllop. Det
är just då som problemen börjar, menar vissa. Det har inte riktigt med dansen i
sig att göra, för det har inte saknats dans dessförinnan. Män har dansat med
män och kvinnor med kvinnor. Problemet verkar vara att män och kvinnor dansar
med varandra. Mitt i detta är spelmannen svårfångad. Det går inte att veta om
hen hör hemma bland kvinnorna eller männen. Eller båda.
Det finns så mycket liv och hopp i denna berättelse även om den slutar
i tragik. Den starkaste scenen är lätt att missa. Den dottern som gift sig med
en rysk, kristen soldat kommer i slutscenen hem för att säga farväl till sin
far. Han vägrar tala med henne, eftersom han betraktar henne som död. Den äldsta
dottern trotsar då faderns vilja och talar med sin syster. Jag uppfattar att
fadern då viskar till den äldsta dottern något om välsignelse. Han förmår inte
säga det själv, men hon får förmedla faderns välsignelse till sin syster.
Det var mycket upplyftande att vara med om denna föreställning. En enda
person på scenen känner vi. Det är Maria Hartman, en ung och lovande musikalartist.
Maria sjöng i kören och fanns med i många scener med både sång och dans. Även
om hon inte hade några repliker eller sjöng solo vill jag ta med henne i min
övergripande respons. Det vi var med om var inte en rad soloframträdanden, som
det ibland kan bli på musikaler. De som sjöng och agerade i de olika rollerna
gjorde det bra. Men ingen stack ut. Det var en ensemble som agerade
tillsammans. Det blev tydligt också när de tog emot publikens ovationer. Alla kom
ut på en enda linje. Det gav hopp. Det är så vi bör tänka som mänsklighet.
Kvinnan har en central roll i sabbatsmåltidens liturgi. |
Det var mycket andlighet i föreställningen. Baldakinen vid ett judiskt bröllop har funnits med även i kristen tradition - men jag har aldrig varit med om det. |
Männen dansar för sig. Kvinnorna är åskådare. "The Fiddler" rör sig fritt mellan de olika världarna. |
Maria Hartman och en annan körmedlem gestaltar flykten i en av musikalens slutscener. (Det var svårt att få bra foton från rad 17). |
No comments:
Post a Comment