Tuesday 11 August 2015

Utbildningsinstitutet

Från 1 augusti 2015 arbetar jag som vikarierande lärare i homiletik vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut. Min arbetsplats finns i Uppsala. (Utbildningsinstitutet finns även i Lund).

Vid detta institut utbildas kyrkoarbetare. Kyrkomusiker, församlingspedagoger, diakoner och präster. Jag kommer främst att undervisa blivande präster men i någon mån även blivande diakoner.

Ämnet är homiletik. Ordet kommer av det grekiska ordet μιλεν [homilein]. Grundbetydelsen är att 'samtala'. Alla som har lyssnat till en predikan vet att det oftast handlar om monolog. Men det går ju att hålla en monolog på olika sätt. Min önskan är att de studerande utvecklar sin förmåga att tala på ett inkluderande sätt. På ett sätt som öppnar för samtal och frågor. Som inbjuder till dialog. Även om de talar i monologens form.

Arbetsättet vid utbildningsinstitutet är inspirerat av en metodik som kallas
Writing as a way of thinking (skrivande som ett sätt att tänka)
När jag fick detta klart för mig tänkte jag: det är ju ungefär därför jag bloggar. Bloggandet hjälper mig att tänka.

Så kom jag på att jag kanske ska blogga om min nya arbetsplats. Självklart kanske någon tycker. Andra anser att det är olämpligt. Själv hoppas jag att det kan vara en möjlighet att ge lite inblickar i hur arbetet i det nya utbildningsinstitutet ser ut.

Givetvis kommer jag inte att hänga ut enskilda människor eller yppa sådant som hör hemma inom olika själavårdsmässiga sammanhang. Det jag kommer att beskriva är mina egna och därmed högst subjektiva reflektioner.

Först börjar jag med några bilder:

Någon av mina nya arbetskamrater har hängt ett välkomnande hjärta på mitt skrivbord.
Undrar vem! I vilket fall uppskattar jag det varmt.
Min bokhylla är fortfarande tom.
Under skolklockan finns en liten vällingklocka och hörselskydd.
Det ger i alla fall mig vissa associationer.
I källaren på Fjellstedtska, där institutet är inrymt,
finns en krypta.
När jag själv gick på gymnasiet Fjellstedtska skolan
tror att detta rum var matkällare.
Fjellstedtska skolan grundades 1862 för att utbilda präster för Svenska kyrkan.
Jag gick gymnasiet där 1976-79. 1982 lades skolan ner.
Skolan ligger vackert inbäddad i grönska längs stranden till Fyrisån i Uppsala.
En del av skolan är en liten träbyggnad, som kallas Kavaljeren.

2 comments:

Anonymous said...

Lycka till med undervisning i samtal osv. Nu vet jag att dina elever får en mästare och de vet inte än hur lyckligt lottade de är. Snart kommer de att märka det och jag hoppas, att de kommer att märka det och suger till sig allt av dina förmågor! Kram kram från Centralorten

Anders Göranzon said...

Tack, kära Gerthie. Jag ska göra mitt bästa! Hoppas det räcker en bit.