Thursday 1 January 2015

Dispatch

En mycket spännande och
skrämmande bok!
Det nya årets första dag. Med bestörtning läser jag om ytterligare en attack mot en moské i Sverige. Denna gång i Uppsala. På ett sätt blir jag djupare berörd, eftersom jag läser en av mina två julklappsböcker:
Medan mörkret faller
En deckare skriven av Anna Lihammer. (Historiska Media/Månpocket. 2014). Den utspelar sig 1934 och teman i boken är tvångssterilisering och rashygien.

Den utspelar sig Uppsala.

I dagens nätupplaga skriver UNT:
En molotovcocktail kastades mot moskén i Uppsala på nyårsdagens morgon. Försök till mordbrand är rubriceringen, och även hets mot folkgrupp eftersom rasistiskt klotter fanns på entrédörren. 
För någon tid sedan hände något liknande i Eslöv. Sydsvenskan skriver:
En moské i Eslöv eldhärjades i natt. Polisen misstänker att branden var anlagd och utreder attentatet som mordbrand. Nu kopplas även Säpo in i utredningen.
Dessförinnan Eskiltuna. DN skriver
En kraftig brand utbröt i en moské i Eskilstuna på juldagen. Fem personer har förts till sjukhus, varav en med svåra skador. Polisen bekräftar att branden är anlagd.
Aftonbladet skriver sedan att det är oklart om branden i Eskiltuna var anlagd men i en senare artikel att det annars varit 15 vandalisering mot moskéer under 2014.

Det är tyvärr inte heller svårt att hitta exempel på vandalisering av synagogor i Sverige. DN skriver om detta den 2 augusti. Då hade synagogan i Malmö vandaliserats för tredje gången under 2014.

Även kyrkor blir förmål för liknande attacker. Någon sprayade ett hakkors på Västerås domkyrka i september. Något som bemöttes med kärleksbombning, enligt VLT. Detsamma ska nu ske i Uppsala enligt sajten: Hej event

Attacker mot kyrkor, synagogor, tempel eller moskéer är inte alls bra! Hur ser det ut i Sydafrika, undrar jag? Visst kan jag, när jag googlar, se att det förekommer. Men jag uppfattar att det inte är så utbrett.

Det som däremot kommer för mig är den 'Interfaith walk' som ägde rum på försoningsdagen, den 16 december 2014. Då gick en grupp människor mellan följande platser:
Groote Kerk (Dutch Reformed Church)
Gardens Synagogue
Boorhanol Mosque in Longmarket Street
Detta samarbete minns jag från mitt volontärår i Kapstaden 1981-82. Fint, tycker jag. Det får mig att tänka på att den kippavandring mot antisemitism, som enligt DN ägde rum i Stockholm den 31 augusti.

Jag tänker också på Guds Hus i Fisksätra. Nacka församlings hemsida läser jag:
Tanken är att skapa en mötesplats för kristna och muslimer, motverka främlingsskap och istället utveckla vänskap och respekt för varandra.
Det är bra med många initiativ som störker samarbete och förståelse. Fortfarande är det oacceptabelt med vandalisering och mordbrand.


Låt mig avsluta med ett julbudskap från en moské i Kapstaden, Claremont Main Road Mosque, som jag hittade när jag googlade:
In the Name of God, the Compassionate and Dispenser of Grace
The Claremont Main Road Mosque congregation sends greetings of peace and love to all our Christian compatriots, family and friends. We wish you a blessed Christmas and a prosperous New Year.
The Gregorian year 2014 has been a difficult and strained one for Muslim-Christian relations at the global level. During the past year extremist Muslim groups such as Boko Haram and the so-called Islamic State of Iraq and Syria (ISIS), have targeted Christians in Nigeria, Iraq and Syria for extermination because of their religious beliefs. Moreover, the relations between Christians and Muslims in the Central African Republic reached an all-time low.
All of these tragic events have evoked ubiquitous and sensationalist media exposure and have provoked unprecedented global outrage. The upshot of all of this is that it has resulted in a negative effect on Christian-Muslim relations and perceptions of Islam. To mitigate against this the Claremont Main Road Mosque has redoubled its efforts to nurture and sustain meaningful interfaith dialogue and relationships based on respect, honour and getting to know one another beyond mere toleration.
At this blessed time, we express gratitude to the dedicated Christians and Muslims who work to establish and maintain dialogue and reconciliation between our two faith communities.
During this hallowed time, we pray that the Grace of God be with us, and that we establish even greater just and peaceful relations between Muslims and Christians in the New Year. We pray that the New Year bring healing and peace to our suffering world and that we continue to strive towards the ideals of truth, justice and equality.
May the peace and joy of this season be with you always.
Jag hittade det i nätupplagan av the Daily Dispatch (DispatchLive) och trodde att det hade något med Dispatch International (en fascistisk nättidning) att göra, innan jag insåg att Dispatch helt enkelt betyder 'report' och är relativt vanligt i tidningssammanhang. Skönt att inte fascisterna har monopol på begreppet.

No comments: