Monday 11 August 2014

Sigtuna i världen

För snart 54 år sedan föddes jag. I Sigtuna. Åtminstone står det Sigtuna i mitt pass. Själva nedkomsten skedde på Akademiska sjukhuset i Uppsala. För drygt 53 år sedan döptes jag. Det var i början av februari 1961. I Mariakyrkan i Sigtuna. Vi bodde bara kvar ett år. Sedan flyttade vi till Umeå-trakten. Närmare bestämt Hörnefors, lite söder om Umeå. Det ligger i Ångermannland men tilhör Västerbottens län. Sigtuna har jag med andra ord inte några minnen från. Åtminstone inte som barn.

Däremot har jag varit i Sigtuna otaliga gånger. I Sigtuna fanns länge Svenska kyrkans Lekmannaskola – som jag tror bytte namn till kursgården Ansgarsliden. Nu är den tyvärr nedlagd. Kvar finns dock Sigtunastiftelsen och Sigtuna folkhögskola. Det har blivit en och annan kurs genom åren.



Nu är det dags igen. Svenska kyrkans internationella arbete har personalkonferens för oss utsända medarbetare. I Sigtuna. Vi är just nu 20-25 personer. Det är spännande att möta kollegor från Latinamerika, Afrika, Mellanöstern, Asien och även från vårt kansli i Uppsala.

I år ska vi bland annat diskutera den strategiska planen. På en hemsida läser jag följande förklaring av ordet strategi:
Med strategi avses ett sätt att mobilisera resurser för att uppnå framtida specifika och operationella mål.
Det är min förhoppning att vi ska kunna göra just detta.

När veckan är slut dröjer det inte många dagar innan vi återvänder hem till Sydafrika. Det ska också bli bra.


No comments: