Thursday 6 May 2010

Biskopsbyte 'in the extreme'

Det kanske inte var meningen att det skulle bli såhär. Ta en titt på Växjö stifts hemsida:
OK! Jag förstår. Det är inte så lätt att läsa. Men till höger står det under 'aktuellt just nu' såhär:
Avskjutningsrapportering. Har stiftet börjat skjuta av biskoparna? (Med tanke på hur biskop Sven Thidevall beskrivs i arbetsmiljörapporten, kan man undra. Nej, jag har inte läst den. Ja, jag vet att den gjorts av en oberoende konsult och inte av Växjö stift. Nej, jag försvarar honom inte). I Östran har biskopen fått uttala sig och det är ju bra. Men sågad blir han! Skjuten? Nej, kanske inte. Och det är väl i så fall tidningens uppgift att ställa makthavare till svars. Men hur blir han behandlad av oss i Växjö stift? Skjuten? Snarare 'förskjuten' vilket är illa nog. Var tog försoningen vägen?
Men jag måste nog läsa på lite, så först ska jag ta och beställa rapporten och läsa själv. Det kan man göra från:
Charlotte Granrot Frenberg, mediaansvarig
0470-77 38 16
charlotte.granrot.frenberg@svenskakyrkan.se

Ps. Avskjutningen gäller naturligtvis jaktarrenden i stiftets skogar och inget annat.

1 comment:

Ingegerd said...

Hej Anders! Såg din blogg och läste den bakåt en tid. Lycka till med avhandlingen! Jag såg utställningen av Berta Hanssons alster här i Stockholm i vintras.
Ingegerd