Thursday 29 September 2022

!Uriǁ'aeǀona

Vi blir aldrig för gamla för att göra nya lärdomar. Det är väl oerhört roligt. På bokmässan träffade jag Sylvia Vollenhoven. Det har jag skrivit om tidigare. Vid ett av seminarierna berättade hon om den första personen bland södra Afrikas urbefolkning som finns omnämnd i arkiven. Hon kallas oftast för Krotoa. Men när Sylvia uttalade hennes namn förstod jag att hon egentligen hette något annat.

Krotoa tillhörde södra Afrikas urbefolkning. Jag har lärt mig att antingen säga Khoi eller San. Ibland Khoi-San. Ibland Khoi-khoi. Men Sylvia använde ett annat ord:

!Uriǁ'aeǀona

Det är alltså ett ord på ett urfolks språk, som har en egen ortografi (egna stavningsregler) eftersom det innehåller oerhört många klickljud, som inte motsvaras av någon bokstav i det latinska alfabetet. Det finns fortfarande människor idag som talar dessa språk. Men de är i ordets bokstavliga mening utrotningshotade. Tragiskt!

Den kvinna Sylvia berättade om och vars namn jag inte kan uttala hette med andra ord inte Krotoa utan !Oroǀõas. (När vi ändå är inne på namn fick hon vid sitt dop ytterligare ett namn, nämligen Eva.) !Oroǀõas föddes runt 1643 och dog 29 juli 1674.  Hennes farbror var tolk och hans namn var Autshumao. Krotoa lärde sig holländksa och portugisiska när hon arbetade med sin farbror. Hon togs sedan som slav – får vi förmoda – av nederländaren Jan van Riebeeck, som på det Holländska Ostindiska Kompaniets vägnar koloniserade Kaphalvön från 1652. Krotoas namn förekommer i kompaniets arkivmaterial redan från år 1952.

Hennes namn betyder att hon stod under någons förmyndarskap. Först hennes farbror och sedan Jan van Riebecks hustru Maria de la Quellerie. Vad Krotoa/!Oroǀõas fick för namn när hon föddes är okänt.

Hon var bara 11 år när hon fick börja arbeta hos Maria de la Quellerie men kom senare i sitt liv att fungera som förhandlare. Hon var viktig när det första kriget mellan holländarna och Khoi-Khoi skulle avslutas.

Hennes farbror, Autshumao, fänglsades så småningom på Robben Island. När jag var där minns jag att färjan vi åkte på hette just Autshumao. Vad jag förstår hamnade även Krotoa på Robben Island men inte som fånge utan för att hon gifte sig med den som var befälhavare för fängelses. Och han kom från Danmark. Eller kanske Sverige.

Jag uppfattar att hennes liv blev oerhört problematiskt, eftersom hon slets mellan två världar och möttes av misstro från båda.

Sylvia Vollenhoven har skrivit ett drama om denna märkliga kvinna:

Krotoa, Eva van de Kaap

Den föreställningen skulle jag gärna se.

 

Mycket av det jag skriver har jag hämtat från antingen Wikipedia eller South African history online.

No comments: