Wednesday 17 February 2016

Rättvis handel

I söndags blev jag invald i styrelsen för Fair Trade Shop Uppsala - Globalen. Det ska bli spännande att vara med i arbetet. Jag har ju varit med förr - i Kalmar. Det bloggade jag om då. Länken kommer här.

Dessvärre fick inte butiken i Kalmar finnas kvar i den mycket förmånliga butikslokal, som fanns. Efter en kort sejour i Saluhallen fick då butiken läggas ner. Men föreningen finns kvar och ägnar sig åt opinionsbildning.
I oktober 2012 fick Världsbutiken i Kalmar pris av Kalmar kommun.
Men när det var som bäst fick vi årets Fairtradeutmärkelse i Kalmar.
Det är en viktig syssla. Fairtrade-produkter finns numer i många andra butiker. Men Fairtrade Sverige och Fair Trade Shop behövs fortfarande för att fortsätta att driva utvecklingen åt rätt håll. I Sverige.

Det är annars de lokala företagarna runt om på vårt jordklot, som verkligen driver denna utveckling. Som jag ser det är engagemang för och köp av Fairtrade-produkter inte i första hand en god gärning. Att vi gör något för dem.

I första hand är det en insikt om att vi alla är beroende av varandra. Att de som producerar varor på ett ekologiskt hållbart och på ett rättvist sätt, hjälper mig som konsument att ta ansvar. Det handlar alltså mycket mer om vad andra gör för mig.

Därför är det med stor glädje jag tar mig an uppdraget. Glädjen beror också på att de andra i styrelsen verkar vara härliga och kloka människor.

Så bor Du i Uppsala och inte ännu upptäckt butiken - gå dit idag: Sysslomansgatan 2. Den är öppen vardagar 11-18,  lördagar 11-15 och söndagar 12-15. Det finns en par anställda men öppethållandet bygger också på många volontärer. Det går att bli sådan, för den som vill. Länken kommer här.

Har Du redan upptäckt butiken men inte varit där på länge? Gör ett besök snart!

För Dig som inte bor i Uppsala: kanske finns en Fair Trade Shop på Din ort. Det minsta Du kan göra är att söka Fairtrade-produkter i de affärer där Du handlar till vardags. Finns det inga - fråga?

Jag frågade efter Fairtrade-rosor på Stockholms Central en gång. Svaret blev: Nej, det har vi inte. Det är aldrig någon som frågar. Då sa jag: Men jag frågade ju.

Om många frågar efter en produkt tar de flesta handlare hem produkten.

No comments: