Thursday 25 July 2013

Sommar, målning och tålamod

Denna sommar läser jag en uppbygglig bok:
Om kristet motstånd
Patrik Hagman, teolog vid Åbo Akademi har skrivit boken. Den är utgiven på Artos bokförlag. Förra året hade vi denna bok som studiebok bland präster och diakoner på Öland och i Kalmar. Av olika skäl läste jag den inte då. Men nu gör jag det och ångrar mig inte.

Häromdagen läste jag om vikten av tålamod. Hagman skriver:
Tålamod är att lita på att tiden är din vän.
Jag läste detta på morgonen och började sedan med dagens första uppgift: målning. Alla som någon gång målat en vägg vet att det krävs tålamod. Men det ger också tålamod. Det går inte att forcera. Visst försökte jag ta lite extra färg på penseln, men det ledde ju bara till att jag skvätte och spillde. Så tänkte jag på texten jag läst samma morgon. Tiden är min vän. Så jag tog lite mindre färg och arbetade mer metodiskt och så blev plötsligt målningen OK. (Jag tycker nog inte att det är roligt. Jag kan sträcka mig till OK). Förmodligen gick det även snabbare, när jag inte hade bråttom.

Särskilt när det är semester. Varför då ha bråttom? Möjligen för att bli klar med målningen, så att mer angenäma sysselsättningar kan hinnas med. Och det hann jag också. T ex bad i Kalmarsund.



Nu får även penseln ta sig ett behövligt bad.


1 comment:

Ulf Engström said...

Målande beskrivning:)