Monday 3 June 2013

En dubbel maraton – i uppförsbacke!

Idag är det måndag i Pietermaritzburg. Dagen efter ”Comrades Marathon”. Jag skrev om detta i går. Överraskande nog kom ju svensken Jonas Buud tvåa. I närmare 30 gradig värme, blåst och uppförsbacke. 87 km. En prestation för en nordbo.

Men vem som helst får ju inte ställa upp. Den som vill vara med måste vara över 20 år och ha klarat minst ett vanligt, officiellt maratonlopp på en tid under 5 timmar. Dessutom finns, liksom i Vasaloppet, delmål, som måste nås på viss tid. Annars får man kliva av.


Jag såg loppets logotype på ett hus några kvarter från oss och trodde det var en blomsteraffär, för loggan liknar Interflora. Men på comrades logga är det ju helt klart Hermes från den grekiska mytologin, som springer. Hermes (grekisk) eller Merkurius (romersk) var gudarnas budbärare. Han var son till Zeus och Maia (Atlas dotter). Staven han har är en s k kaducé, d v s en häroldsstav. Den är en symbol för fred och även för handel och ekonomi. Han är talarnas gud men också köpmännens gud. Samt tjuvarnas! (Hur tänkte de då?) Eftersom han har bevingade skor är han också idrottsmännens gud. Det är ju så klart därför han finns i ” Comrades Marathons”  logga.

Efter lite efterforskningar på nätet har jag förstått att det också är Hermes som stått modell för Interfloras logga. Eller ”Mercury man”, som han kallas i USA. (Jfr ”merchant”, som betyder handelsman, på engelska).



Nog om detta. Som läsaren förstår var jag inte med och sprang. Senaste gången jag sprang ett längre lopp var Göteborgsvarvet 1999 och då bröt jag efter 3 km. Men jag hade tagit mig runt den halvmaran två gånger tidigare, för vilket jag är ganska stolt. Då sprang jag med Gransnäs Running Team. Jag behövde 2 timmar och 20 minuter för detta. Fast  jag vet att ryktet i Aneby säger något annat. Fick i ett meddelande på facebook läsa följande berättelse om mig själv. 
Jag har hört historien om när du sprang Göteborgsvarvet med Gransnäsgänget. Du tog dig runt och var nöjd med det, tills ngn upptäckte att om du hade ställt upp i klassen "damer 80+" så hade det inte gått så bra. Det är möjligt att det bara är en skröna, men rolig ändå. 
Som var och en förstår är det en stor ära att bli utsatt för detta: att det berättas skrönor om en. Så jag tackar och bugar. Fast jag också reagerar på genusperspektivet. Hade det varit bättre eller sämre om jag hade ställt upp i klassen ”herrar 80+”? (Man kan också undra varför ålder ska nämnas?) Men det är en annan sak. Fast lite relaterat är det. Hermes (eller Merkurius) hade ju ett barn med Afrodite, kärleksgudinnan, ni vet. Barnet fick namnet Hermafroditos. En vattennymf blev kär i honom och bad gudarna att aldrig skilja deras kroppar åt. Gudarna slog ihop nymfen med Hermafroditos, som alltså blev tvåkönad. Frågan som blir hängande i luften är: ska det vara olika klasser för män och kvinnor i idrott. Det ställdes ju på sin spets när medeldistanslöparen Caster Semenya , som var från just Sydafrika, ställde upp i VM i Berlin 2009. Vad jag förstår är Caster Semenya det som brukar beskrivas med ordet ”intersex”. Caster saknar livmoder och äggstockar, är juridiskt sett kvinna men har interna testiklar vilka producerar manligt könshormon, tre gånger så mycket än det som beskrivs som ”normalt”. En sak är säker: det finns inga enkla svar på dessa frågor.

No comments: