Monday 12 October 2009

Utländskt utseende

Vad är utländskt utseende?

Jag ställer frågan, eftersom jag läste Östran i morse. Notisen handlade om ett stulet armband i en guldsmedsbutik i Kalmar. Som vanligt beskrevs förövarna. Denna gång på följande sätt:

’De två männen uppges vara i 20- respektive 50-årsåldern och med utländskt utseende.’

Det första jag reagerar på är det sista. Det utländska utseendet. Vad betyder det? Hur ser man att någon har utländskt utseende?

Sedan frågar jag mig: Varför är detta viktigt?

Men sedan kan man ju även fråga om varför jag inte reagerade på att det står att det var två män och att åldern uppges.

Nu blir jag så intresserad av detta, att jag måste skriva en insändare till Östran och fråga varför man beskriver förövare på detta sätt. Få se om jag får något svar!

1 comment:

Gerthie said...

Ja du, det här med benämningar är en gåta.
T ex på hemslöjden i Blekinge kan man köpa broscher tillverkade av en prästfru! Man säger inte vad hon heter, ålder eller var hon bor utan poängen är tydligen att hon är gift med en präst.
Tipsa hustrun, det finns pengar att tjäna!