Thursday 22 October 2009

Om försoning

Något jag sysslar med i mina studier är begreppet 'försoning'. Svårt men omistligt! I Sydafrika betyder det något konkret. Istället för att lösa 300 år av rasförtryck och apartheid med hämnd och vedergällning valde en nation att börja en vandring med försoning som syfte. Sannings- och försoningskommissionen under ledning av Ärkebiskop Desmond Mpilo Tutu var en viktig del. Men vandringen fortsätter. Ibland känns det som om den går bakåt men fortfarande vill tillräckligt många att landet ska helas.

Som jag förstått försoning i Sydafrika handlar det om en process. En process som tar tid. Försoning är inte slutmålet. Redan när första steget är taget börjar försoningsprocessen.

Vi kan lära oss mycket av det i olika sammanhang. Hur vår försoningsprocess ser ut är olika. Men utan försoning undrar jag hur livet blir.

I morgon börjar Växjö stifts mitterminsmöte och bibelhelg hos oss i Kalmar. Temat är: 'Visa mig Herre, din väg'. Jag tror att den vägen heter försoning!

No comments: