Thursday 3 May 2018

Plogging på lördag – kom med!


Yngsta dottern och en av hennes vänner har dragit igång ett event på lördag. Det handlar om att plocka skräp och, för den som vill, jogga på samma gång.

Samlingen sker kl 14.00 på Vaksala torg. Sponsorer bidrar med plasthandskar och kassar. Efter en kort inledning är det meningen att de som deltar ger sig ut i närområdet och gör en insats. Eller två. Både för den gemensamma miljön och den egna hälsan.

Ett bra initiativ anser jag. Hustrun och jag ska självklart vara med. Det är inte säkert att vi joggar men vi kommer röra på oss och framför allt plocka skräp.

En inspiration var den fantastiska uppsnyggning av centrum som skedde efter sista april-firandet. Mycket trevligt! Enligt SvT var en del idrottsföreningar med och städade. Kombinationen idrott och städning är alltså väl beprövad.

Själv minns jag skoltiden, när vi fick gå ut i samhället och plocka skräp. Jag minns det som ganska lustfyllt. Logotypen användes första gången 1962 läser jag på Stiftelsen Håll Sverige Rent’s hemsida.

Så välkommen med på lördag, om Du är i Uppsala. Enligt facebookeventet är det över 200 intresserade. 

Är Du inte i Uppsala kan Du ju alltid städa där Du befinner Dig.

No comments: