Sunday 5 June 2016

Släktträff, medeltid och talet sjutton

Igår och idag har jag varit på släktträff. Två olika släktträffar. De båda träffarna förenas av två saker. Medeltid och talet sjutton.

Igår följde jag med min hustru på träff med kusinerna på hennes mammas sida. Alla elva var där. Dessutom var vi sex respektive. Summa sjutton.

I Funbo kyrka finns denna skulptur.
"Anna själv tredje"
Den föreställer en slags släktträff. Anna håller
 i sin dotter Maria, som håller i sin son Jesus.
Utan att nämna denna skulptur var det temat
för min predikan. Att alltid hålla fram Jesus. 
Vi träffades i en medeltida miljö. Venngarns slott. Slottet har anor från 1100-talet och har vid ett tillfälle ägts av Gustav Vasa. Två av hennes kusiner har bott där, på den tiden det var alkoholistanstalt. Deras pappa var då direktör för anstalten och familjen bodde i samma våning som en gång var studentlya till en ung Magnus Gabriel De la Gardie.

Idag hade jag förmånen att få möta andra släktingar. Vi var också sjutton till antalet. Det skedde också i en medeltida miljö. Funbo kyrka har också anor från 1100-talet eller åtminstone 1200-talet. Klockan 11 ledde jag gudstjänsten och vi var precis sjutton personer i kyrkan. Släktingar? Javisst! Det visade sig att fyra släktingar kom från Etiopien. En av dem var boende i Sverige sedan flera decennier och en likaså boende i Norge. Det var roligt att på afrikanskt manér få bjuda dem fram i kyrkan, för att presentera sig. I kyrkan fanns också några med missionärsbakgrund. Bland annat en nästan 100-årig kvinna, som varit missionär i Indien.

Vad jag förstod var en av gudstjänstdeltagarna nyanländ till Sverige. Han ville gärna öva sin svenska vid kyrkkaffet längst ner i kyrkan.

Visst är det härligt när gamla, anrika byggnader får fungera som mötesplatser idag.

No comments: