Monday 2 September 2013

Mera kyrkoval

Igår skrev jag följande om kyrkovalet:
När jag läser på nätet verkar det som om den viktigaste frågan denna gång är huruvida politiska partier ska vara med i kyrkovalet eller inte.
Sedan skrev jag själv en lång drapa på samma tema. Idag läser jag en debattartikel i DN på samma tema.
Susanna Birgersson skriver:
Riksdagspartierna har inget i kyrkan att göra. Vik nu därför en gång för alla hädan och ge plats åt de partipolitiskt obundna grupperingarna.
Samma tema återkommer hos en bloggarkollega från Örebro, Staffan Werme, som beskriver sig som: Folkpartistiskt kommunalråd i Örebro. Frisinnets väktare i Folkpartiet. Dessutom månskensbonde, trädgårdsfantast, fågelskådare. Han skriver bland annat:
Denna fortsatta politisering av kyrkan syns på så många sätt.
Jag håller med om mycket av det som skrivs. Både av Staffan Werme och Susanna Birgersson. Men är det inte dags nu att samtalet i sociala medier börjar handla om sakfrågor också? Det är ju enkelt att klaga på de politiska partierna – men vad vill vi egentligen med Svenska kyrkan? Vilka visioner har Du och jag för en levande, relevant kyrka i framtiden? Vad skulle Jesus göra?


Jag sitter och funderar över detta och hoppas kunna publicera något under denna vecka. 

No comments: