Tuesday 2 November 2010

IOGT-NTO och nattvarden

En god vän skickade en länk med orden:
Du är överallt du... :) hittat på iogt.se
När jag läser förstår jag att min roll är att vara en illustration. Nina Svensson, som bloggar, ifrågasätter Svenska kyrkans öppenhet. Det är en kommentar till kyrkomötets ovilja att uttala sig om huruvida det ska vara alkohol eller inte i nattvardsvinet. Kyrkomötet hade samtidigt förordat glutenfria oblater. Jag har kommenterat frågan i en tidigare bloggpost.
Bilden på mig kommer från Världens fest. Diskussionen kring alkohol eller inte i nattvardsvinet var mycket aktuell. Det fanns argument både för och emot och framför allt Svenska kyrkan Unga ansåg (utifrån sin alkoholpolicy) att det skulle vara enbart alkoholfritt. Nu blev det en kompromiss. Vid 4 stationer fanns vin med alkohol. Vid övriga 12 stationer fanns alkoholfritt vin. Man kan säga att de som önskade alkohol i vinet fick utmärka sig. Man kan säkert ha andra synpunkter på det. Det var i alla fall ett sätt att försöka lösa en fråga på ett sätt, så att många kunde känna sig hemma.
Vad hade bloggaren på IOGT-NTO tyckt om saken? Svårt att veta? Kan vi leva med olika sanningar? Kan vi hitta former, så att fler än en grupp får sin vilja igenom.
Första idén på världens fest var att det skulle finnas bara en kalk med alkoholhaltigt vin men det ändrades till några fler. Jag var emot idén att ha bara en. Som det nu blev fungerade det. Så vitt jag vet!

No comments: