Wednesday 24 July 2024

Far

1 september 2012 gick min far ur tiden. Han hade precis fyllt 90 år. Han har inte efterlämnat särskilt många spår på internet. Några fler än min mor, som jag bloggade om för sex år sedan. Då konstaterade jag fascinerat att hon var omnämnd i en e-bok. Bloggposten kallade jag rätt och slätt "mor".

Igår dök en bild av far upp i mitt Facebookflöde. Inte ett fotografi utan en slags teckning. Det var i gruppen

Tåsjö – Förr och Nu

Vi bodde i Kyrktåsjö åren 1973–1978. Jag gick i högstadiet i Hoting 1973–1976 och bodde därefter i Uppsala, där jag gick gymnasiet. Men föräldrarna bodde kvar. Far var kyrkoherde i Tåsjö pastorat. Hans första kyrkoherdetjänst. Själv var jag inte glad över flytten. Vi bodde dessförinnan i Långträsk, ungefär mitt emellan Piteå och Arvidsjaur. Där hade jag många kompisar och trivdes utmärkt. Hur skulle det bli på en ny ort? Det blev ömsom vin ömsom vatten. Men jag är glad för att ha ett par riktigt goda vänner kvar från högstadietiden.

Tåsjö är en fantastiskt vacker plats. Vi bodde vid foten av Tåsjöberget och hade strandtomt vid Tåsjön. Då flottades fortfarande timmer, så på våren kunde vi se bogserbåtar i aktion. Då lärde jag mig sången

Befälhavaren uppå bogserbåten han på Ångermanälven

Och det stämde nästan. Genom Tåsjön rann Tåsjöälven, en biflod till Fjällsjöälven som mynnar ut i just Ångermanälven.

Någon i gruppen la upp ett slags collage, där jag personerna är foton. Mitt i bilden står far och säger i en pratbubbla:

Den här holmen är kal som min hjässa.

Titeln är ”Skogspatroner på bönemöte” och i flödet finns en bild till med ytterligare repliker. Collaget föreställer en sommargudstjänst på Prostholmen i sjön Storskirsjön. Jag minns att jag var med någon gång vid denna årligen återkommande gudstjänst. I Facebookgruppen har någon skrivit:

Synd att det blev slut på Gudstjänsterna där. Det var alltid mycket folk.

Det var roligt att läsa för mitt minne säger mig att det inte var mängder av folk i kyrkan annars. Men det berodde säkert på att kyrkan var väldigt stor. Även om det var ett femtiotal gudstjänstdeltagare kändes det inte välfyllt.

I närheten av Prostholmen ligger Björksjönäs. Där bodde Manfred Björkquists farfar, P. J. Plan. När en av mina bröder skulle börja på gymnasiet var en idé att han skulle börja på Humanistiska läroverket i Sigtuna, eftersom det fanns ett stipendium för elever från Tåsjö, på grund av att Manfred Björkquists släkt kom därifrån. Manfred Björkquist var med och grundade läroverket. Men det visade sig att det ändå blev för dyrt att gå på Humanistiska läroverket, så i stället blev det Fjellstedtska i Uppsala för min bror och tre år därefter även för mig.

Det fanns två prästtjänster i pastoratet. Kyrkoherden bodde i Kyrktåsjö och komministern i Hoting. En av de komministrar som hade tjänsten där bor numera med sin hustru i trappuppgången bredvid oss i Uppsala. Det är verkligen ett sammanträffande. Han har också gått på Fjellstedtska skolan.

Min upplevelse var att det var en viss konkurrens mellan Hoting – som var centralorten – och Kyrktåsjö, som var betydligt mindre men där församlingskyrkan låg. I Hoting fanns Andreassalen, där gudstjänster firades. Det fanns också en småkyrkostiftelse men det dröjde ända till 1986 innan Hotings kyrka fanns på plats. Jag läser mig till att vikten av särskild kyrkolokal i Hoting framhölls redan på 1930-talet vid prost- och biskopsvisitationer. Tydligen uppfördes 1974 en klockstapel på den tomt där kyrkan så småningom kom att byggas. Det måste alltså varit under fars tid. Far var engagerad i planerna på att få till en kyrka i Hoting.

Tåsjö kyrka invigdes 1879. Men det hade funnits en kapellkyrka från 1773. Far tog initiativ till 200-årsjubileet. Det fanns vissa lämningar av den i närheten av den gamla prästgården, som fungerade som vandrarhem när vi bodde i Tåsjö.

En av mina bröder kommer ihåg detta och berättade följande:

När ett kors skulle resas på den gamla kyrkplatsen skulle grundstenarna lokaliseras så att korset restes där koret fanns. Denna åtgärd föranledde en artikel i lokaltidningen under rubriken: "Präst grävde grop. Fann gammal kyrka!"

No comments: