Saturday 18 February 2023

En bok jag fick

Två av mina barn såg till att jag – från alla barnen, tror jag – fick en bok, som skulle intressera mig.

Good Omens: The Nice and Accurate Prophecies of Agnes Nutter, Witch

Författare är Terry Pretchett och Neil Geimen. (Gollanz, London 1990). De är världsberömda. Vad jag förstår finns det också en serie, som bygger på boken. (Men detta har jag konstaterat efter en sökning på nätet.)

Anledningen till att jag fick boken var säkert att mycket i boken relaterar till religion och andlighet i allmänhet och Bibeln i synnerhet. Det hörs på titeln. Wikipedia förklarar omen på följande sätt:

Omen, eller järtecken, är varsel, förebud eller tecken på något, inom folktron uppfattningen att vissa händelser kan säga något om en persons framtid och kommande händelser, positiva eller negativa.

Underrubriken talar också om profetior och en häxa. Av baksidestexten framgår det vidare att det finns en antydan till Harmagedon i luften. Världen ska gå under kommande lördag och godhetens och ondskans arméer samlas inför detta avgörande slag.

Boken lånar friskt från Uppenbarelseboken men även från andra delar av Bibeln. Hur det blir med jordens undergång tänker jag inte avslöja men det dyker upp fyra cyklister och en antikrist i detta apokalyptiska skeende.

Den som inte har någon bibelkunskap med sig kanske ändå kan ta till sig handlingen men går å andra sidan miste om väldigt många referenser. Detta gäller kanske inte hela boken, då en stor del av handlingen är ren fantasy utan direkta anspelningar på den bibliska historien.

Här ska jag dock lägga med en brasklapp. Jag fick boken på engelska och hade inte riktigt energi att slå upp alla komplicerade ord (och de är många). Därför missade jag en del av de faktiska kopplingar till kyrkans värld som finns där. Exempelvis när en av huvudpersonerna – Crowley (en fallen ängel) – strider mot en annan fallen ängel och vinner med hjälp av vigvatten. Först står det endast att Crowley hanterar en flaska med någon slags farlig vätska i. Det framgår sedan att det är Holy water, förstår jag när jag läser om just den sidan men när jag läste boken – drygt 400 sidor – måste jag ha skummat just den delen.

Sammantaget är det säkert en oerhört bra bok, för den som gillar fantasy. Den har sålt i över 5 miljoner exemplar uppger det allvetande nätet. (Vilket inte kommer i närheten av Don Quijote, som ska ha sålt i 500 miljoner exemplar. Bibeln å andra sidan uppskattas ha sålt i 5 miljarder exemplar). Jag har förresten bloggat om Don Quijote och länken kommer här.

Det passar mig att ta mig igenom böcker som ger ett visst motstånd. Det är ett sätt för mig att vidga mina vyer. Ofta är det mina barn som hjälper mig att göra det.

Ikväll ska vi umgås med en annan av världslitteraturens klassiker. Då blir det Brott och Straff på Dramaten. Men denna gång alltså i form av teater. Eventuellt återkommer jag med ett blogginlägg om uppsättningen.

No comments: