Sunday 24 October 2021

Equmenia gaming

I fredags var jag med och firade att Equmeniakyrkan fyller 10 år. Samtidigt firade deras kyrkoledare, Lasse Svensson, att han fyllt 50. Ett trevligt kalas i Ekumeniska centret i Alvik.

När det gällde presenter var önskemålet att ge en gåva till Equmenias arbete inom gaming-världen. Här behöver jag stanna upp och förklara att Equmenia är Equmeniakyrkans ungdomsförbund. Denna organisation bildades när Svenska Baptisternas ungdomsförbund (SBUF), Svenska missionsförbundets ungdom (SMU) och Metodistkyrkans ungdom (MKU) gick ihop i en federation 2007. Dessa ungdomsorganisationer banade väg för att modersamfunden gick samman som Equmeniakyrkan 2011.

Nu till ämnet: Gaming. Projektledaren Jens Marklund förklarade vid firandet varför det är så viktigt att en kristen ungdomsrörelse engagerar sig i gaming. På hemsidan läser jag det han sa i ett slags koncentrat:

Med Jesus som förebild vill vi arbeta för en hållbar och givande gamingkultur

Många vuxna ser gaming som ett världsfrånvänt, skadligt tidsfördriv. Och säkert är det så att många spelar för mycket. Men det gäller väl i så fall både barn, unga och vuxna. Förstår jag initiativet rätt så tar det sin utgångspunkt i gaming som något positivt.

Att vi är många som fått upp ögonen för vad det digitala rummet kan betyda är otvetydigt. Om inte zoom, teams och andra plattformar funnits under pandemin, hade vi stått oss slätt. Och många organisationer och företag kommer att fortsätta använda dessa verktyg. (Och många använde dem redan före pandemin).

Så om det går att tillbringa arbetstid i cyberspace så går det väl att tillbringa fritid där. Är det svårare än så?

Med det sagt kan allt gå till överdrift. Allt!

Jag pratade med Jens och delade tankar om det digitala, som jag kanske bloggat om tidigare. Ordet ”digital” kommer från ”digitus” som på latin betyder ”finger”. Säkert för att vi tidigare räknade på fingrarna. (En del av oss gör det fortfarande).

När jag söker på ordet ”finger” i Bibeln hamnar jag i Psaltaren 8:

När jag ser din himmel, som dina fingrar format, månen och stjärnorna du fäste där, vad är då en människa att du tänker på henne, en dödlig att du tar dig an honom?

Gud arbetar också med fingrarna.

Jag önskar att Equmenia får vara till hjälp och stöd för många i gamingkulturen. Det behövs goda krafter där liksom på andra arenor.

No comments: