Friday 1 June 2018

Mor

För 19 år sedan gick min mor ur tiden. 1 juni är därmed en dag när jag minns och saknar. Tillsammans med mina syskon och våra familjer och många andra. Jag kunde förstås skriva en mycket lång bloggpost om mor. Men det ska jag inte göra. Det blir några foton och ytterligare ett perspektiv.

När jag skriver mina bloggposter brukar jag ofta googla personer och sammanhang. Så även denna gång. Det är inte så lätt att få några träffar. Den som kommer fram hela tiden är Marie Göranzon, som på inte sätt är släkt med oss.

Friluftsliv + mor = sant!
Men när jag så googlar på min mors flicknamn, Ann-Mari Rune, kommer det några notiser i en e-bok om scout- och lägerliv. Såklart! Mor var scout och hon var en underbar guide för oss barn (och många andra barn och ungdomar) när det gällde glädje, tacksamhet och ansvar i förhållande till djur och natur. Boken heter
Naturliga medborgare
och är skriven av Björn Lundberg. Utgivningsår 2018. Arkiv förlag. Mor finns i plats- och namnregistret. Med två hänvisningar. Ett omnämnande lyder såhär:
Genom att resa tält, uppföra lägerkök och latriner skapade flickscouterna ett eget hem i naturen. Att bygga framhölls som en viktig ingrediens i lägerlivet. Inför flickscouternas förbundsläger sommaren 1949 uppmanade lägerkommitténs sekreterare Ann-Mari Rune deltagarna att ”bygga av hjärtans lust, spisar och lägerarbeten, resa tält och laga mat”.
Så överraskande – men inte förvånande – att mors namn och minne finns kvar och gör avtryck även nu. Även utanför familjekretsen. En stark människa. Som var en djupt engagerad ledare i scoutrörelsen och en av Svenska kyrkans första ungdomssekreterare på stiftsnivå med tjänst både i Karlstad och Stockholms stift.

Låt mig dela några foton, som jag hittade i mitt fotoalbum. Några av dem har definitivt med friluftsliv att göra.
Bilden är tagen på Ultevisheden ovanför Saltoluokta längs kungsleden.
Här hugger mor ved utanför prästkåtan i Saltoluokta, där
vi bodde reltivt ofta under kyrkhelger vår och höst.
Mor tog studenten i Karlstad i början av 40-talet.

No comments: