Monday 31 May 2021

Bibeln, fotboll och biskopar

I mitt flöde såg jag en bild på Janne Andersson, förbundskapten för Sveriges herrlandslag i fotboll. Det är Aftonbladet som säljer en bilaga inför fotbolls-EM. Två saker lägger jag märke till. Dels att bilagan kallas för EM-bibeln. Passar ju oss i Bibelsällskapet. (Även om det nog knappast är en bibel i gängse mening). Det finns faktiskt en sportbibel, som ges ut av KRIK – Kristen idrottskontakt. Det är en översättning som heter Nya Levande Bibeln. Egentligen en parafras, det vill säga ingen ordagrann översättning. Men absolut närmare Bibeln än Aftonbladets EM-bilaga

Jag gick med i Svenska Turistföreningen när jag var student. Då skulle nya medlemmar få en Fjäll-bibel. Jag såg fram emot denna. Men det visade sig vara en bok med alla STF’s fjällstationer och en del annat att tänka på inför fjällvandringar under sommaren. 

Det är ändå roligt att begreppet ”bibel” betyder en publikation som innehåller mycket eller till och med allt inom ett visst område. 

Såhär ser Sportbibeln ut.

Min andra reflektion kring Aftonbladets bild på Janne Andersson är att han avbildas som en slags biskop. Åtminstone är det svårt för mig att inte tolka ringen med ett kors, som en biskopsring. Detta är egentligen inte något nytt. I Sydafrika har många fotbollslag sin egen biskop. Det är en slags maskot. En person som går före fotbollslaget in på plan.

Jag hittade till och med en artikel via Google Scholar. Den heter "Playing from the terraces: notes on expressions of football fandom in South Africa" och är skriven av Antony Kaminju & Thabisani Ndlovu. Artikeln finns publicerad i African Identities, Volume 9, 2011 - Issue 3: Ways with Soccer in Africa. Bilden nedan kommer från artikeln:

Detta är en sydafrikansk fotbollsbiskop.

Steget mellan idrott och religion är inte så långt. De trumpeter som var så vanlig under Fotbolls-VM för herrar i Sydafrika 2010, de kommer ursprungligen från en lokal kyrka, den så kallade The Nazareth Baptist Church. Även kallad the Shembe. Kyrkan försökte stämma det företag som tillverkade trumpeterna inför VM 2010, berättade nätttidningen IOL. Men vad tycker ni? Ska jag bråka med Aftonbladet om att de kallar sin EM-bilaga för EM-bibel?

No comments: