Nattvakten. |
Gångna helg besökte hustrun och jag Nederländerna. En ren
nöjestripp, där vi hälsade på en god vän med familj. Utöver långdragna samtal
vid frukostbord och vid andra måltider samt sköna promenader besökte vi också
Rijksmuseum
Där går det att se berömda tavlor av exempelvis Rembrandt
Harmenszoon van Rijn och Vincent van Gogh. Vilket vi såklart gjorde. Men också
många andra konstverk, där målarna (åtminstone för mig) var mindre kända.
Rembrandt Harmenszoon van Rijn lyder alltså det fullständiga
på den person som vi benämner Rembrandt, vilket alltså var hans förnamn. Och
det mest spektakulära verket är
Nattvakten
Zelfportret |
Tavlan kallas så, för den var tidigare väldigt mörk. Den
upplevdes därför som en tavla, som föreställde en nattlig scen, vilket inte
stämmer. Händelsen utspelar sig dagtid och det är fantastiskt att se ljuset. T
ex hur nattvakten sträcker fram sin hand, som nästan sticker ut ur tavlan.
Det fanns inte så många tavlor av van Gogh. (Han har ett
eget museum alldeles intill.) Men det berömda självporträttet var ju ett måste.
Det som vi däremot speciellt sökte upp var tavlor av
Wouter Johannes van Troostwijk
Det gjorde vi såklart, för att våra vänner i Nederländerna
är släkt med honom. Vi såg hans självporträtt och tog del av berättelsen om
hans korta liv. Han var en ovanlig konstnär, som inte bara målade inomhus, med
förebilder som burits in. Han gick också ut och målade det han såg. Därmed drog
han på sig en förkylning och dog ung, endast 28 år.
Fanns det glasögon på Jesu tid? |
En annan spännande tavla föreställde Tomas, som sticker sin
hand i Jesu sår. Så mustig. Det ger verkligen ett nytt perspektiv på Tomas.
Konstnären heter Hendrick ter Brugghen och levde 1588-1692. Vi förstod att han
var inspirerad av Caravaggio.
Jag blev också fascinerad av den målning som föreställer
katoliker och protestanter som fiskar upp människor ur en sjö. Det går inte så
bra för katolikerna. Protestanterna däremot har god fiskelycka.
Vi talade ingående om denna metafor i samband med en
predikoövning på min arbetsplats. Bilden av att fånga människor i nät kändes
svår, även om de studerande som hade fått i uppgift att predika över den
texten, gjorde det med god förmåga att både använda bilden och att problematisera
den. Att sätta in den i det sammanhang som Adriaen Pietersz van de Venne
(1589-1662) gjorde, var det ingen av de studerande som kom på. Och det är jag
ju förstås glad för. Men tavlan speglar en tid, när konflikten mellan
katolikerna i syd och protestanterna i norr, var djupgående.
Lägg märke till hur många fler blad träden på den protestantiska sidan av floden har. |
Med andra ord återvände vi hem – som så ofta efter en resa –
med nya, spännande intryck och många berättelser.
No comments:
Post a Comment