Ärkebiskopen under korsets tecken. |
Idag fick vi besök av ärkebiskop Antje Jackelén på Svenska kyrkans utbildningsinstitut
i Uppsala. Hon har tidigare besökt institutet på den andra utbildningsorten,
Lund. Nu var det alltså vår tur. Hon hade avsatt hela förmiddagen till detta.
Hennes föreläsning varvades med gruppsamtal och återkoppling. Det är inte
enkelt att sammanfatta förmiddagen men jag ska försöka. Temat för förmiddagen
var
Reformation och folkkyrka
Det handlade
helt klart om reformationen men jag tror faktiskt inte jag hörde ärkebiskopen
tala mycket om folkkyrkan. Däremot mycket om
Kyrkan i det offentliga rummet
Flera
gånger gjordes kopplingar till det dokument som Lutherska Världsförbundet
arbetat fram, som har just detta namn. Antje Jackelén har själv varit med i
arbetsgruppen. Visst finns det klara kopplingar mellan begreppet ’Kyrkan i det
offentliga rummet’ och begreppet ’folkkyrkan’. Men samma sak är det inte.
Dokumentet
speglar luthersk teologi från hela den världsvida kyrkan. Det var också
märkbart i hela förmiddagen, hur viktigt det är för ärkebiskopen att vi har
något att lära från andra delar av den världsvida kyrkan. Hon delade intryck
från Indien, Myanmar, Transsylvanien, Egypten och många andra platser. Vår närvaro i samhället,
fick vi höra, är en nerv i den kristna tron. Vi ska vara salt och ljus.
Johannesevangeliet lär oss att Gud älskade världen. Det står inte kyrkan.
Större
delen av föreläsningen kom dock att handla om hur reformationen påverkat oss i
detta avseende. Ärkebiskopen menade att reformationsåret inte handlade om
Luther utan om just reformationens påverkan på oss. Det är viktigt för vår
självförståelse. Trots detta var Luther ytterst närvarande i föreläsningen.
Reformationens
påverkan på oss sammanfattade ärkebiskopen i fem punkter:
1. Det handlar om bildning
2. Det handlar om frihet
3. Det handlar om rädsla
4. Det handlar om att förstå
5. Det handlar om hopp
Bildningsaspekten
var temat för bokmässan i höstas, där Svenska kyrkan var en stor aktör. Inget
märkligt i att detta var punkt 1. Ärkebiskopen slog ett slag för detta att
kunna något ’by heart’. Jag trodde att hon här skulle tala mer om satsningen ’Dela
tro – dela liv’.
Under
punkten om frihet kopplade hon ihop rättfärdiggörelsen med rättvisan. Där
introducerade hon också en röd tråd i föreläsningen, som hon brukar återkomma
till. Att luthersk teologi alltid kommer parvis. Som lutheraner är vi
marinerade i dialektiken. Vi har lärt oss att hålla två tankar i huvudet
samtidigt.
Vidare
har reformationen lärt oss att skilja mellan olika former av rädsla och att
kunna hantera rädsla. I denna del blev hon förhållandevis personlig och talade
om långflygningar. Det finns en risk, menade hon, att flygande skambeläggs.
Risken är att rädslan gör oss antingen passiva eller panikslaget hyperaktiva.
Vi förstod att det finns ett etiskt dilemma för en ärkebiskop, som å ena sidan
behöver kunna besöka t ex kristna i andra delar av världen och å andra sidan
vill prioritera tåg framför flyg. Någonstans bakom detta dilemma skymtade en bild
fram av en förstående Gud: den älskande fadern och tröstande modern.
När
det kom till förståelse och hermeneutik fick vi följa med in i samtal med Werner
Heisenberg och Niels Bohr. Samt Niezsche.
Under
den sista rubriken – den om hopp – gick en stor del av tiden åt till att
förklara tvåregementsläran. Den handlar ytterst om att hålla ihop tillvaron och
förstå att Gud tar hand om världen på två sätt. Vår roll i det offentliga rummet
är att mobilisera hopp. I detta är dopet viktigt. Dopet visar oss att nådens
gåva alltid kommer före uppdraget och uppgiften.
Det
var fint att se hur studerande och ärkebiskops interagerade och trivdes ihop.
Vi lärare och anställda var med utan att ha någon uttalad roll. Innan förmiddagen
var slut fick vi dels ett bibelord från första Petrusbrevet 3:15
Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.
Och en uppmaning att be för ärkebiskopen som hon ber för
oss. Fint!
No comments:
Post a Comment