Idag predikade en student, Kefilwe, från det lutherska prästseminariet. Karabo, en annan av stundenter, filmar predikan med sin smartphone. Kathlego och Keamogetswe lyssnar. |
I vår församling
i Eastwood är det ofta blivande präster från det lutherska prästseminariet
(LTI), som predikar. Anledningen till att de ofta är just i Eastwood, är att
församlingen till största delen är engelskspråkig. Många på prästseminariet
behärskar inte isiZulu och skickas därför inte till församlingar som firar
gudstjänst på detta lokala språk.
Idag var det
Kefilwe, som predikade. Texten var hämtad från Matteusevangeliet.
Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. Sannerligen, allt ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt ni löser på jorden skall vara löst i himlen. Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem. (Matt 18:15-20)
Kan denna text
handla om försoning? Ja, det menade i alla fall Kefilwe, som tog exempel på
konflikter i dagens södra Afrika. Dels situationen i Lesotho, dels oron i
parlamentet i Kapstaden kring det nya partiet EFF. Jag har bloggat om båda
sakerna.
Jesus ger en
modell för hur vi kan lösa konflikter, menade Kefilwe. I tre steg.
1) Det första är att prata med sin medmänniska i enrum. Så fort det blir offentligt, riskerar det att bli prestigefyllt.2) Om inte det hjälper, får vi ta in en tredje person.3) Det sista steget är att involvera hela församlingen.
Lite oafrikanskt
tycker jag nog att det var. Det vanliga, vid konflikter, är att i första läget gå
via en tredje person. Att inte konfrontera sin motpart direkt. Bra, att detta
ifrågasätts, även om jag inte hörde att Kefilwe gjorde så uttryckligen.
Mest gillade jag
hennes sätt att förklara att Jesus vill att vi ska betrakta den som gjort något
orätt som en hedning eller en tullindrivare. Låter hårt men med tanke på hur
Jesus såg på just hedningar och tullindrivare, betyder det att vi ska visa den
personen ännu mer kärlek och värme, menade Kefilwe.
Innan
gudstjänsten började fick jag ett papper i min hand. Som närvarande präst var
det min uppgift att bedöma predikan och predikanten. Liknande lappar – med med
andra frågor – delades också ut till församlingsmedlemmarna. Bra, även det.
Visst påpekade
jag även det som kunde förbättras men framför allt skrev jag att det var en
god, väl genomarbetad predikan.
No comments:
Post a Comment