Anders, det finns mycket mer information och artiklar om detta som jag tycker du borde läst innan du skrivit detta. Tycker migrationsverket kommer undan för lätt.
Det är bra
när någon tar bladet från munnen. Speciellt om det är någon som vet vad det
handlar om. Och det bedömer jag att vederbörande vet. Därför skriver jag något
ytterligare om hela frågeställningen kring migrationsverket och hur konvertiter
behandlas.
Det är
uppenbart att Migrationsverket tagit åt sig av den debatt som Facebook-testet
åstadkommit. Det är bra. Migrationsverket har därför gått ut med ett
pressmeddelande. Många har ju uppfattat att Facebook-testet är samma test som
migrationsverket låter konvertiter genomgå. Så är det naturligtvis inte. Detta missförstånd
utnyttjas av migrationsverket, som min vän och kollega också skrev i
Facebook-tråden,
för att flytta fokus från de verkliga problemen som testet sätter fingret på.
Därför vill
jag understryka att min avsikt aldrig varit att flytta fokus från själva saken:
att konvertiter måste behandlas på ett rättssäkert sätt.
Det
förefaller som om många av migrationsverkets handläggare saknar grundläggande
kunskaper, när det gäller vilken roll religion spelar för olika individer. I
det ärendet vill jag hänvisa till en mycket vederhäftig bloggpost.
Katarina
Plank, lektor vid Karlstads universitet, skriver under rubriken:
Klarar du Migrationsverkets kristendomsfrågor? En kommentar om religion och asylprocesser
Bloggposten
är snarast en artikel och för den som inte läser hela kommer här
sammanfattningen:
För att kunna förstå vilken roll religion spelar hos enskilda individer, och hur religionen levs, behöver man ta hänsyn både till individcentrerade praktiker och sociala institutioner. Det är viktigt att komma ihåg att människor inte är några teologiska robotar, som är programmerade och beter sig på ett uniformt sätt beroende på vilken religiös tradition de tillhör. För att förstå levd religion behöver fokus ligga på praktiker och berättelser, framför filosofiska system och doktriner. Religion i vardagen tar sig uttryck i en performativ och materiell praktik där relationer är viktiga.
Annorlunda
uttryckt måste den som vill veta något om en persons religiösa tro, gå på
djupet. Att ställa kunskapsfrågor till en konvertit räcker inte. Två personer
kan svara helt olika på samma fråga men vara lika troende, eftersom det handlar
om en levd tro.
Så vad ska
då handläggarna på migrationsverket göra? Jag hoppas det som migrationsverket
själva skriver på sin hemsida stämmer:
Just nu pågår en utbildning som Migrationsverket tagit fram tillsammans med forskare från olika universitet. I utbildningen ingår bland annat utredning och bedömning av religion som asylskäl.
Det jag dock
förstår från människor med insyn, är att många konvertiter inte får en rättssäker
behandling. Därför behövs både protester och dialog.
Fördelen med
dialog är att den minskar polariseringen. Det jag upplever är att det finns en
brist på tillit i vårt samhälle kring dessa frågor. Det jag vill slå ett slag
för är att det är eftersträvansvärt att bygga förtroende mellan kyrkor och myndigheter. Jag hoppas att det finns utrymme för det.
Ytterst för
att medmänniskor som konverterar till kristendomen och riskerar att utsättas
för förföljelse, ska få en möjlighet att finna en fristad i Sverige. Artikel 14
i FN’s deklaration om mänskliga rättigheter gäller:
Var och en har rätt att i andra länder söka och åtnjuta asyl från förföljelse.
2 comments:
Kent Wisti skrev om detta, och satir, i DN kultur, 21/2
Du tänker på detta: https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/kent-wisti-polariseringen-har-forstort-forutsattningarna-for-satiren/
Ja, det finns en del där, som jag håller med om. Men det är svårnavigerad terräng.
Post a Comment