De attentat,
mordbrandsförsök och vandaliseringar som sker mot olika former av
gudstjänstlokaler (nu senast en moské i Uppsala) uppfattar vi ibland som utslag
av främlingsfientlighet. Eller fascism. Hatbrott med andra ord. Det stämmer
säkert oftast att detta ligger bakom.
Men jag undrar om
det inte även finns en annan, underliggande orsak. Är det månne så att de byggnader
som angrips upplevs som hot mot sekularismen? Vårt västerländska samhälle har ju vant sig vid en kamp kring huruvida relgiösa uttryck ska höra hemma i det offentliga rummet eller ej. En gudstjänstlokal är i så fall ett
slag i ansiktet på denna ideologi.
Om detta resonemang
stämmer, betyder det att främst de gudstjänstlokaler, som hör till trossamfund
som inte är i dialog med sekularismen, blir attackerade. Kanske är det så att
moskéer och synagogor är mest utsatta just därför. Men i den mån kristna
församlingar utmanar den rådande ordningen och börjar ta mer plats i det
offentliga rummet, kanske de också utsätts.
Nu vet jag ju att
tempel, moskéer, synagogor och kyrkor runt om i vår värld utsätts för attacker –
även (eller kanske främst) i miljöer som inte alls kan beskrivas som sekulariserade. Orsakerna är rimligen många olika och skiftar mellan olika kontexter.
Mitt inlägg är
egentligen mer en fråga än ett påstående.
Tanken kom, när
jag smakade på ordet 'kärleksbomba' som jag bara sett i anslutning till
attackerade gudstjänstrum. Det skedde när någon sprejat hakkors på Västerås
domkyrka, enligt VLT. Nu sker det i
Uppsala. Vid en moské. Kyrkans Tidning skriver om detta.
På något sätt
uppfattar jag att människor vill visa att gudstjänstlokaler behövs. En slags
protest, inte bara mot främlingsfientlighet, utan också mot sekularism, som tar
sig uttryck i en önskan att utplåna religiösa uttryck i det offentliga rummet.
No comments:
Post a Comment