Ungefär så här
läste jag i ett mejl jag fick inför vår konferens kring befriande bibelläsning:
Hur kan vi skapa ”safe
spaces” för samtal när vi tycker olika eller har olika värderingar?
Det är en av våra
utmaningar denna vecka. Att läsa bibeln tillsammans innebär att tillsammans
läsa varandras liv. De som leder vår ”workshop” kommer från Brasilien.
Arbetssättet är naturligt:
”See-judge-act”
Det börjar i det
sammanhang vi befinner oss i. Kontexten. Vilka frågor bär vi med oss.
Genom att
tillsammans läsa bibeln får vi höra Guds röst in i våra sammanhang. Ett sådant
sammanhang kan vara ebola. På flygplatsen fick vi passera en värmekänslig
kamera. Några i vår grupp plockades ut. De fick fylla i varsin blankett. Inte
mer. Möjligen uppvisade de något förhöjd kroppstemperatur. Det hela skedde med
bibehållen respekt för individen. Ingen stor uppståndelse. Så skönt. Min fråga
blir: hur kommer det sig att Nordamerika, Västeuropa och Australien reagerar på
ett helt annat sätt? Hur kan vi arbeta med denna viktiga fråga med hjälp av
bibeln?
Vid ankomsten till Nairobi kontrollerades vår hälsa. På ett respektfullt sätt. |
Vi har i stort
sett bara hunnit presentera oss. Vi är 22 stycken och vi är födda i eller bor i
Uruguay, Brasilien, Sydafrika, Tanzania, Etiopien, Italien och Sverige. Det
verkar vara en dynamisk grupp.
Vid middagsbordet
igår frågade jag några andra präster hur det var med deras kunskaper i
grekiska? Vi hade nog alla önskat att vi kunde mer, för att kunna läsa nya
testamentet på grundspråket. (Två av deltagarna är dock proffs och undervisar i
nytestamentlig exegetik. En i Peitermaritzburg, en i Makumira. Vid bordet satt
en person, som jag också frågade. Då drog han upp sin tröjärm och visade en
tatuering på överarmen. På grekiska! Touché!
γνῶθι σεαυτόν
Sentensen
betyder: Känn Dig själv och fanns ingraverad i portalen vid ingången till
oraklet i Delfi. Vad jag förstår har han läst mycket filosofi. Också ett
sammanhang. En kontext. Vad betyder det för oss som kristna, att nya
testamentet skrevs i en värld, som dominerades av grekiskt tänkande?
Efter att ha
börjat dagen med en löptur är det snart dags för frukost. Det blir en fin dag!
1 comment:
Dikten om salig dumbom slutar förstås
O vandringsmän, Gnoti seavton.
Post a Comment