Thursday 29 April 2021

Om makt och religion

Det är spännande att studera relationen mellan makt och religion. En del av min egen forskning handlar om det. Kanske det mesta egentligen. Min avhandling skrev jag om South African Council of Churches och dess profetiska röst efter apartheids fall. Artiklar jag fått publicerade handlar om genusfrågor i relation till makt och religion men även om frågor kring migration och sexualitet.

Men det går ju att skriva om detta på andra sätt än i akademiska avhandlingar och artiklar. En som gjort detta är Aili Lundmark, som är en av mina arbetskamrater, även om hon inte är anställd av Bibelsällskapet. Aili avslutar precis sitt uppdrag som stilist i den bibelöversättning som vi kallar Pilotöversättningen. Men hon kommer att fortsätta i nästa, betydligt större, uppdrag: att vara en av två stilister i redaktionskommittén för vår översättning av Nya testamentet till 2026.

Nu har dock Aili kommit fått sin första roman publicerad. Titeln indikerar att den rör sig inom en trossfär:

Inte bara amen och halleluja

Av baksidestexten att döma handlar boken om Josefin som är med i en kristen församling och blir förälskad i den karismatiske ledaren, Torsten. Läsaren får dock veta att Torsten kanske bär på mörka sidor. Frågan är hur det ska gå för Josefin.

Jag måste erkänna att jag rycktes med i berättelsen. Aili skriver lättbegripligt och medryckande. Möjligen undrar jag över om boken i själva verket är en ungdomsbok. Omslaget antyder något sådant och huvudpersonen är ganska ung. Hon skriver dagbok och drömmer om framtiden.

Grundfrågorna är dock allmänmänskliga. Det handlar om ledarskap och möjligheten att ifrågasätta. Vem kan man lita på, egentligen? Romanen beskriver hur farligt det blir i ett sammanhang där den kritiska rösten betraktas som en potentiell demon. Även om handlingen utspelar sig i Uppsala centrum går tankarna till en riksbekant kristen församling fyra mil österut.

Den värld som målas upp har jag inte så stor erfarenhet av. Jag har alltid tillhört Svenska kyrkan och även om det absolut finns risk att karismatiska ledare utnyttjar sin ställning även i min egen kyrka tar det sig ofta andra uttryck. När Aili beskriver beslutsfattande i församlingsmöten och styrelser har jag ringa erfarenheter att koppla ihop det med.

Men jag var student i Uppsala på sjuttiotalet och åttitalet. Ibland besökte jag samlingar på fredagskvällarna i det som då kallades Sveriges Evangeliska Student och Gymnasiströrelse (SESG). Jag minns en kväll när en av studentprästerna, som sedermera skulle bilda en ny församling, predikade. Samlingen hölls i Kyrkans hus på Sysslomansgatan och salen var fylld av unga människor. Där kom jag i kontakt med något av det som Aili beskriver.

Jag är inte helt säker på när handlingen utspelar sig men inte på 80-talet i alla fall. Mobiltelefoner förekommer, så det bör vara 90-tal eller senare. Jag tror inte det förekommer datorer.

Inte vara amen och halleluja är en bok som jag varmt rekommenderar för läsning. Inte minst för människor som lever i miljöer där det finns risk att starka ledare missbrukar sin position för egna syften. Och som sagt: det förekommer i alla sammanhang.

Boken ges ut av Hoi förlag och det går också att läsa mer om den på Ailis egen webbplats. Länken kommer här. Vill Du köpa den så finns den i Bibelbutiken. Länken är här.

2 comments:

Aili Lundmark said...

Tack Anders för denna fina och genomtänkta recension! Den värmer till och med bättre än vårsolen ... :-)

Anders Göranzon said...

Tack, Aili. Det var spännande att läsa boken. Jag ser fram emot nästa del. /Anders