Wednesday 28 April 2021

Människa bland människor

Idag har hustrun och jag fått vår första vaccinspruta. Vi ser det som viktigt att bli vaccinerade. För samhällets skull. För världens skull. Men förstås även för vår egen skull.

Det är intressant att se hur många människor som efter att ha blivit vaccinerade lägger upp en bild på sitt vaccinationsbevis. Därför gör jag det också i denna bloggpost. 


Vi fick Comirnaty (Pfizer/BioNtech). Jag hade inte hört talas om att vaccinet hade ett eget namn. Det finns uppenbarligen en oro från en del att få vaccin från Astra Zeneca. Det vaccinet kallas Vaxzevria. Begripligt att människor är oroliga. Hörde om en person som har haft problem med blodproppar. Då är det väl rimligt att be om ett annat vaccin. Men för det stora flertalet måste det ju vara en mindre risk att få vaccinet än att avstå?

Nyfiket läser jag på om själva namnet. Läs här. Varför heter det Comirnaty?

The new brand name for Pfizer and BioNTech's COVID-19 vaccine, Comirnaty mashes up community, immunity, mRNA and COVID—pretty much everything that could fit into the moniker for the world's most high-profile product at the moment.

Spännande. Det har med community att göra. Samma ord som i kommunion, kommunikation och kommun. Att vi hör ihop. Fint!

Tillbaka till detta att lägga upp en bild på sitt vaccinationsintyg. Är inte det en form av rit? I Sydafrika gör människor så på valdagen. Alla får ett lila streck på ena tummen. (För att ingen ska kunna rösta två gånger). Men när människor lägger upp det på t ex Facebook är det för att uttrycka en samhörighet med andra som har röstat. Och även säga hur viktigt det är att få rösta.

Samma sak när kristna firat askonsdagsmässa. Då ser jag många foton med personer som har ett ask-kors i pannan. Samhörighet. Just nu vill vi berätta för varandra om vikten av att ha blivit vaccinerad. Och tacksamheten.

Men det kan också upplevas problematiskt. Många väntar ju fortfarande på att få sin första dos. I vår del av världen är i och för sig hoppet stort att åtminstone alla vuxna ska få vaccin. Men hur ser det ut i resten av vår värld? Vad betyder community i Comirnaty då?

Den som vaccinerade mig var en ung afrosvensk sjuksköterska i slöja. Hon sa till mig precis innan sticket att ”nu kommer det att kännas ett stick”. Då berättade jag att jag varit blodgivare många år och är oberörd av sprutor. Vi spann vidare på den tråden och jag berättade att jag inte längre ger blod på grund av för lågt järnvärde. Däremot fick jag ge blod när vi bodde i Sydafrika förra gången. Hon frågade lite kring det och jag sa att jag bott i Sydafrika 7,5 år. Det tyckte hon var häftigt och sa:

-        Så spännande det vore att bo utomlands.

Konversationen stannade kvar inom mig. Utifrån ett nålstick. Ett samtal. Community.

No comments: