Berättelsernas livskraft
Konferensens temabild: Bibelträd. Kul idé! Foto: Anders Skoorell |
När själen går i exil
Jag har lyssnat på honom förut. Det är alltid lärorikt. Sedan har jag deltagit i olika seminarier, som alla på olika sätt handlat om berättelsen. Ett av många intressant seminarier var:
”Nära dig – bibelberättelser om livets frågor och känslor”, Anna och Niclas Blåder
Jag känner Niclas väl och det Anna och han gör är både bra och efterlängtat. Bibelberättelser för barn, illustrerade fint av Anna och med texter, som innehåller samtalsfrågor för föräldrar och barn.
Andra dagens morgon var det Svenska kyrkans unga i Skara stift som hade hand om morgonbönen. Mycket bra. Efter musik, en tankeväckande film, bön och psalmsång berättade flera av ungdomarna vilket bibelord som betytt något för dem. Så givande!
Det jag var mest intresserad av var att lyssna till Jesper
Svartvik, stiftsteolog i Karlstad stift. Han har under våren analyserat
Bibeläventyret och nu skulle han berätta om sin analys.
Bibeläventyret är ett läromedel och det är Svenska
Bibelsällskapet som står bakom det. Vi har haft tillgång till Jespers analys
och under våren – parallellt med Jespers arbete – har vi också reviderat vårt
material. Det var verkligen spännande att höra vad Jesper hade att säga nu i
augusti.
Hans anförande hade tredelar. Först beskrev han kort vad Bibeläventyret är. Sedan berättade han om sin analys och hur vi reviderat våra manualer (en slags handledning) och i vår revision tagit mycket av det Jesper skrivit, i beaktande. Framför allt två punkter ville han lyfta fram, där han menade att vi lyssnat. Dels hur det judiska folket beskrivs, dels graden av genusmedvetenhet i materialet. Jesper var tydlig här och sa ordagrant:
Jag tycker det har blivit bättre.
Roligt att höra. Hans tredje punkt handlade om något han
menar fortfarande kan bli bättre i Bibeläventyret. Det rör sig om kristologin.
Det vill säga
Vem är Jesus för oss?
Som jag förstår hans resonemang är han mån om att vi inte
ska blanda ihop judiska messiasförväntningar på Jesus tid med vår egen tids syn
på vem Jesus är. Väldigt mycket av det vi säger att Jesus är, finner vi inte i dåtidens
messiaslängtan. Och väldigt mycket av det som fanns då, uppfylls inte av
Kristus.
Det tar vi till oss. Efter Jespers föredrag fanns tid för frågor. Då skrev Andreas Hultsten, nationell ledare för Bibeläventyret följande i chatten:
Hälsning från Bibelsällskapet och Bibeläventyret: Tack Jesper Svartvik för dina värdefulla synpunkter som hjälpt oss och hjälper oss i vårt utvecklingsarbete! /…/ Vi ska jobba vidare på vilken Kristologi vi förmedlar.
Min reflektion efter den process vi varit inne i med Jesper
Svartvik och även Karlstad stift, som beställde analysen, är att Bibelsällskapet
och Bibeläventyret har all anledning att känna tacksamhet över det arbete
Jesper lagt ner.
Jag vill nämna en av Jespers många typologier (en uppställning där man klassifierar olika företeelser). Han menar att kyrkan talat om judendomen på olika sätt, präglat av:
Motsättning
Ersättning
Översättning
Ofta har kyrkan sett judendomen som kristendomens motsats.
Ibland har judendomen beskrivits som något gott men som ändå måste ersättas.
Jesper vill hellre att vårt tal om judendomen ska präglas av översättning.
Hosianna i höjden. Nu har Gud gjort det igen.
Det vill säga – vi behöver inte ställa Guds närvaro i
judendomen mot Guds närvaro i kristendomen utan kunna se det som likvärdiga
uttryck för Guds förbund.
Sist den andra dagen hölls också ett avslutande föredrag med titeln:
Berättelsernas läkande kraft
Det var Katarina Bååth som är forskare vid Åbo Akademi, som
talade om hur berättelser kan bidra till läka trauman. Intressant ämne, som tyvärr drabbades av tekniskt strul, så att vi dels kom igång sent, dels fick tidsnöd på slutet.
Slutbetyg till arrangörerna är klart godkänt. Det är gott att zoom finns men det är inte enkelt. Väldigt mycket kan hända. Och det viktiga ämnet kom fram. Många föredrag och seminarier hade också fokus på Bibeln, vilket var mycket bra.
No comments:
Post a Comment