Byström: "Mattias Karlsson hade fungerat bra i Sydafrika"
Vadå, Sydafrika?
Men så läste jag vidare och budskapet om SD’s vikarierande partiledare var
följande:
Mattias Karlsson hade fungerat alldeles utmärkt i Sydafrika under apartheidtiden. Hela ovanstående argumentation kunde vara hämtad från den holländska reformerta kyrkans sätt att legitimera rasåtskillnad och därmed ge de styrande under apartheidåren moralisk legitimitet för sin politik.Nu har jag inte läst vad Mattias Karlsson skrivit och jag ska heller inte ge mig in på en analys av vilken syn på kyrkan eller kyrkorna i Sverige som han eventuellt har. Däremot vill jag peka på några omständigheter, som gör att jämförelsen haltar.
Även om det fanns
ett romerskt katolskt kapell i Mossel Bay 1510-1512 får vi nog säga att kristendomen
kom till Sydafrika vid mitten av 1600-talet med det ostindiska kompaniet. Det
var mycket riktigt den holländska, reformerta kyrkan, som dominerade. Men under
framför allt 1800-talet formligen invaderas Sydafrika av otaliga
missionssällskap. Detta har fortsatt in i vår tid. Svenska kyrkan mission kom
1876 till den sydöstra delen av nuvarande Sydafrika, där vi bor.
Under tiden
1948-1990, när Nationalistpartiet styrde i Sydafrika och apartheid blev ett
begrepp (det hade definitivt praktiserats även dessförinnan), var den
reformerta kyrkan (Dutch Reformed Church) en nära bundsförvant till regimen.
Ja, det går faktiskt att påstå att teologin låg bakom politiken.
Det fanns ett
hemligt, vitt, manligt sällskap i Sydafrika, som hette 'Afrikaner Broederbond'.
Det bildades 1918 och där fanns så småningom de flesta reformerta kyrkoledare,
inflytelserika politiker, militärer, akademiker med flera som medlemmar. Under
åren före maktövertagandet 1948 var detta en oerhört viktig maktfaktor i
Sydafrika.
Däremot var inte
den reformerta kyrkan statskyrka i Sydafrika, även om den på 1600-talet var den
enda tillåtna.
Om de vita,
reformerta kristna under apartheidtiden ska beskrivas korrekt, kan rimligen inga så kallade Sverigedemokrater passa
som jämförelseobjekt. Jag känner inte till så mycket om Mattias Karlsson, men
det lilla jag snappat upp, pekar i motsatt riktning.
Afrikanderna (som
den vedertagna terminologin lyder) var på sitt sätt mycket hängivna och fromma.
Kyrksamma! Självklart var hela aprtheidideologin en fullständig missuppfattning
av den kristna tron. Men i fallet afrikanderna var den en integrerad del av ett
religiöst leverne, som omfattade hela personen, familjen och släkten. Är det så
bland de så kallade Sverigedemokraterna?
Om vi ska bemöta de
så kallade Sverigedemokraterna på ett klokt och konstruktiv sätt hjälper inga
förenklingar.
På samma sätt som
apartheid kunde störtas, tror jag att den ideologi som de så kallade Sverigedemokraterna
står för, kan motarbetas. Jag har i nuläget svårt att tro att några grupper i
den svenska kristenheten kan tänka sig att sälja sig till det så kallade sverigedemokratiska
projektet.
Däremot finns det
andra påtagliga likheter. Under tiden mellan 1910 och 1948 (efter Anglo-Boer
war och bildandet av den sydafrikanska unionen) växte afrikanderna som folk.
Med stöd av sina kyrka/sina kyrkor utvecklades den ideologi, som gjorde att de vann
valet 1948. Men det var mycket annat som också ledde dit. Inte minst alla olika
afrikandiska kooperativ, som stödde fattiga afrikander.
Min analys är att
afrikanderna hade en vision för Sydafrika, som britterna saknade. Och den
visionen handlade om något annat än ekonomi, levnadsstandard och annat
materiellt. Den grundade sig i ett folk, som varit förtryckt men som av Gud
hade fått denna sydligaste del av Afrika i gåva.
Var finns
visionerna i Sverige och i Europa? Jag har svårt att se visionärerna. Det är
klart att de finns men mycket handlar om kronor och ören (Euro och Cent). Lärdomen
tror jag därför är att både alliansen och de rödgröna behöver formulera sin
ideologi, och att den måste handla om ett gott samhälle. Mer än att fastna i det
ekonomiska.
Har de så kallade
Sverigedemokraterna en vision? Det är svårt att säga. Mest tycker jag det
verkar vara en negativt formulerad vision. Men jag tror vi ska vara
uppmärksamma på denna aspekt.
Vi behöver arbeta
mot den ideologi som driver de så kallade Sverigedemokraterna. Det arbetet
behöver ske nerifrån och upp. På alla plan, ja, men framför allt på
gräsrotsnivå.
I det arbetet är
det viktigt att inte använda de stereotyper som de så kallade
Sverigedemokraterna håller sig med.
Låter vi bli det,
kan vi också dra lärdomar från andra länder. Exempelvis ifrån Sydafrika.
No comments:
Post a Comment