Min kollega, Philippe Denis, blir utnämnd till 'Fellow of the University'. Han har en ganska medelmåttig, svart dräkt från något uuropeiskt universitet. Betydligt färggrannare är dräkten från UKZN. |
De senaste
dagarna har jag reagerat på kläder. För någon vecka sedan hade vi 'graduation'.
Då går alla lärare i en procession. Den ena utstyrseln är förgrannare än den
andra. Det är vackert. Men såklart signalerar kläderna också annat än skönhet.
Makt och position.
Vi människor hör
till djurriket. Där uppträder också individer i vackra skrudar. Främst männen.
Men förmodligen finns det, som alltid, undantag. Skillnaden är att inte djuren
behöver klä på sig (eller klä ut sig).
Det var inte så lätt att hitta företag som säljer biskopsskjortor för kvinnor. Denna skjorta benämndes inte som sådan. Men är dock lila. |
T ex läste jag en
artikel av forskaren Karin Sarja. Women’s situation in Church of Sweden. Där
hänvisar hon till en predikan, som dåvarande biskopen i Lunds stift, Antje
Jackelén, höll 2008. Det var 50-årsjubileum efter beslutet 1958 att öppna
prästämbetet för kvinnor. Predikan tog sin utgångspunkt i apostlagärningarn
16:14-15 där Paulus, Silas och Barnabas kommer till Thyatira och möter Lydia. Det
som här har med kläder att göra är att Lydia handlar med purpurtyger. I sin
predikan 2008 gav Antje Jackelén, enligt Kyrkans Tidning, ett affärstips till
Lydia:
Satsa på biskopsskjortor för kvinnor. Det är en underutvecklad men växande marknad.
En kul poäng,
tycker jag.
Sedan dyker drottning
Silvia och prinsessan Madeleine upp i mitt facebook-flöde. De har varit på
besök hos påven Fransiscus. Läser jag på SvT. Och de har varit iklädda svarta sjalar. Jag får
lära mig att det på spanska kallas 'mantilla'. Efter en ganska lång
kommunikation på facebook inser jag att det är samma ord som 'mantilj' i en av
Evert Taubes slagdängor:
Förmodligen ska jag ange att hovet har copyright på detta foto. Läste dock att jag får använda det om jag anger fotografen. Han heter Henrik Montgomery. |
Dragspel, fiol och mandolin hördes från krogen och i salen steg jag in, där på bänken i mantilj och med en ros vid sin barm satt den bedårande lilla Carmencita ....
Inser att jag
aldrig förstått vad en mantilj är, förrän nu.
Och idag dyker
Equmeniakyrkans nya gudstjänstdräkt. En blå så kallad 'robe'. Intressant. På
denna kan pastorer och diakoner använda en så kallad 'stola' – det som även
biskopar, präster och diakoner i många andra kyrkor bär. Som en randanmärkning
reagerar jag på att pastorer och diakoner använder dem olika. Diakonen ska ha
den korslagd över höften och pastorn ska ha den rakt hängande. Här tror jag
Equmeniakyrkan blandar bort korten. Så gör även Svenska kyrkan. Stolor hänger olika
för biskopar, präster och diakoner. På en alba har prästen inte rakt hängadande
stola utan den är korslagd på magen. Om vi däremot har ett s k räcklin kan
stolan hänga rakt ner. Enligt mitt sätt att se det, borde samma sak gälla för
diakoner. Annars är budskapet att biskopar och präster kan göra likadant ibland
men aldrig diakoner.
Blått brukar annars i kyrkliga sammanhang vara Marias färg. Men jag tror inte att Equmeniakyrkan tänkt så. |
Detta var dock en
liten utvikning. Det som är intressant är att vi verkar behöva kläder för att
uttrycka oss. För Equmeniakyrkan är det viktigt att markera att det fortfarande
råder valfrihet. Sofia Camnerin, som är biträdande kyrkoledare säger enligt
Sändaren:
Det här är ett erbjudande .... Men man får göra precis som man vill under ordinarie gudstjänst. Full frihet råder.
Den blåa dräkten
har valts, för att den finns hos metodisterna. När Equmeniakyrkan bildades, var
ju metodisterna en av tre samfundsbildare.
Så, vad vill jag
säga? Egentligen bara fundera högt kring detta med kläder. Själv använder jag
ju både prästkläder och akademisk dräkt. Det senare mer sällan. Skulle jag
kunna klara mig utan? Kanske. Många kyrkor gör ju det. Men å andra sidan är det
vackert. Däremot inser jag mer och mer att det är viktigt att fundera över
sambandet makt/position och kläder. Den lila biskopsskjortan signalerar ju helt
klart makt och position. Den svarta mantiljen på drottningen och prinsessan
kanske kan sägas signalera underordning. Vad signalerar Equmeniadräkten? Jag
vet inte riktigt.