Söndag förmiddag. Igen!
Det verkar som det är ett återkommande fenomen. Hittills har det inträffat med
en veckas mellanrum i mitt liv. Jag börjar skönja ett mönster.
Sedan vi kom till
Pietermaritzburg har vi, med prosten Myakas goda minne, besökt olika
församlingar. Om detta har jag skrivit förut! Idag var det dags för Eastwood.
Det var den första församlingen som både biskop Buthelezi och prosten nämnde. Den
skulle nog passa oss. Den är ju engelskspråkig. Så nu var det dags!
När vi kom hälsade vi på
en kvinna i främsta bänken, på en av församlingens äldste (som ledde
gudstjänstens första del) och på en präst, som gick in i kyrkan i kostym och
som under den första timmen enbart bidrog med några solosånger. Till eget komp,
på elgitarr!
Den gamla kvinnan på
främsta bänken såg till att vi fick varsin sångbok. Jag hade funderat på just
detta. Om det är en engelskspråkig församling: Vilken psalmbok använder de? Vad
jag vet har inte den lutherska kyrkan någon sådan. Det finns på seTswana, afrikaans,
isiZulu m fl språk. Men inte just på engelska. I den psalmbok som de afrikaans-talande
församlingarna i Cape Orange-stiftet använder, finns en avdelning med ett antal
engelska hymner. På LTI används en psalmbok från den amerikanska lutherska
kyrkan. ”Lutheran Book of Worship”. Den är stor och grön. Det finns vanliga
noter. Man känner igen psalmer som ”Amazing grace”, ”Rock of ages” m fl. Den innehåller även gudstjänstordningar.
Den vi fick i vår hand
var ett slags sånghäfte som hette: ”Mission praise – World Edition”. Publicerad
i Sydafrika men det är svårt att veta från vilket samfund den kommer. Just
innan gudstjänsten började fick vi dock en annan bok i handen. Det visade sig
vara ”English hymn book. Special Edition.” På försättsbladet kunde vi tydligt läsa att den kom från ”The Evangelical Lutheran Church in Malaysia and Singapore”. Utgiven 1980. I förordet riktas ett särskilt tack till ”Rev. C. G.
Stenback”, vilket torde vara den svenske missionären Carl Gustaf Stenbäck, som
inte finns bland oss längre.
Anledningen att denna bok
delades ut var nog vår närvaro. Av psalmtavlan att döma skulle de flesta
psalmer sjungas på isiZulu. (Det fanns fyra psalmer upphängda och tre av dem
hade bokstaven ”Z” bakom sig. Bara en hade bokstaven ”E”.)
Ju längre gudstjänsten
pågick förstod vi att församlingens huvudsakliga gudstjänstspråk var isiZulu
och inte engelska. Helt klart kunde jag se en slags förändring i församlingen.
Psalmboken från Malaysia och Singapore hade en stämpel på försättsbladet. Ni
vet, så att ingen ska ta med den hem. Där stod:
S.E.R.
Coloured congr. Pietermaritzburg. Evangelical Lutheran Church. South Africa.
Eftersom psalmboken var från 1980
förstår jag att man hade använt en gammal stämpel. En stämpel som gjorts innan ”Evangelical
Lutheran Church in Southern Africa” bildades 1975. Då fanns det en egen,
självständig kyrka i det som då kallades Zululand. Den hette just South East
Region. Inte så konstigt att en stämpel hänger med. Men den säger en del om
historien. Det fanns alltså en egen församling för s k färgade i
Pietermaritzburg. Den låg så klart i Eastwood, eftersom det (förmodar jag) var
ett bostadsområde för just färgade i Pietermaritzburg. Enligt ”Group Areas Act”
från 1950.
Men något har hänt.
Tydligen är inte längre Eastwood ett område med bara färgade. Kyrkan håller på
att förändras från engelsk-språkig till isiZulu-språkig. Men är alla glada för
det? Vi träffade en äldre man, som undrade om vi förstod afrikaans. Det visade
sig att han kom från Bloemfontein. Men han berättade att han i och för sig
förstår isiZulu.
Tre olika psalmböcker.
(Och som tur var hade hustrun med sig en psalmbok på isiZulu, så vi kunde
sjunga med!) Två av psalmböckerna på engelska. En från Asien, en från något
annat samfund. En psalmbok från vår kyrka i Sydafrika men den är på isiZulu.
Kanske dags att ta tag i tryckning av en sydafrikansk, luthersk psalmbok på
engelska. Men då skulle det inte vara en psalmbok med bara västeuropeiska och
amerikanska psalmer. Drömmen vore att kyrkans medlemmar kunde sätta sig ner och
skriva egna, nya psalmer. Kontextuella psalmer. Gärna utifrån en luthersk
teologi men psalmer som i ord och melodi kommer från denna miljö. Det kanske
vore något att jobba med? (Fast då vill jag inte att mitt namn ska stå med i
förordet!)
Det är dags nu, sedan
länge, att också fler och fler psalmer föds fram på den södra delen av
halvklotet. (Men, säger någon: det finns väl massor av psalmer från södra
Afrika. De finns ju till och med i den svenska psalmboken! Ja och nej! Det
finns sånger från södra Afrika i den svenska psalmboken. Men här kallas de ”choruses”
och har inte riktigt samma ställning som ”riktiga” psalmer.) Det är dags att
ändra på det! Därför var det kul att se att korfönstret i sin beskrivning av
jordklotet hade ett helt annat perspektiv än de världskartor vi är vana vid. En
fingervisning, kanske!
Sydamerika, Afrika, Arabiska halvön, Indien, Sydostasien och Australien. Europa en brun, oformlig klump. (Skandinavien, Engelska öarna. Njet!), Ryssland, Centralasien, Kina och kanske Mongoliet. (Japan, USA, Kanada, Centralamerika, Karibien, Mexico. Nix!) Har kartan ett budskap?