Före detta verkställande direktören för Svenska Kyrkans
Press AB samt för Berling Media AB, Thomas Grahl, skriver i
Kyrkans Tidning om
en policy kyrkostyrelsen väntas fatta beslut om. Det handlar om en 'sociala medier-policy'
för förtroendevalda. Själva policyn har jag inte sett. Av debattartikeln att
döma är det fortfarande endast ett förslag och som sådant kanske inte
offentligt. Därför skriver jag nu om något som jag inte helt och fullt känner
till.
Rubriksättaren i Kyrkans Tidning har uppfattat att Grahl är
mest kritisk till att policyn ska förbjuda ironi. (Kan det verkligen stå så, i
policyn, undrar jag?) Rubriken för debattartikeln är nämligen:
Hur tänker kyrkostyrelsen förbjuda ironi?
Grahl skriver:
Vad det i själva verket handlar om tycks vara en lex
Sandahl, till synes föranledd av att en krets på kyrkans nationella nivå
tröttnat på att ersättaren i kyrkostyrelsen Dag Sandahl återkommande gör narr
av dem på sin blogg …
I ett
svar till Grahl skriver första och andre vice
ordförande i kyrkostyrelsen, Wanja Lundby-Wedin och Mats Hagelin, att det är bra om förtroendevalda
är aktiva i sociala medier. De varnar också för att ogenomtänkta uttalanden
snabbt kan spridas och inte vara möjliga att stoppa. Om själva policyn skriver
de:
Det förslag till policy som Thomas Grahl refererar till
bygger på den policy för användande av sociala medier för anställda i Svenska
kyrkan som tidigare tagits fram. I sociala medier finns inga hierarkier, inga
kyrkliga nivåer, utan kyrkans närvaro på nätet bärs av dess medlemmar.
Samtidigt är det viktigt att reflektera över den utmaning
det innebär att vara officiell representant för kyrkan oavsett om man är
anställd eller förtroendevald. Policyns syfte är att ge råd och stöd samt
uppmuntra till en sådan reflektion.
Via kommentatorsfältet i Kyrkans Tidning får jag upp
policynför anställda. Den som kommenterar påpekar att det inte står något om ironi i
denna policy. Kan det verkligen vara så att policyn kommer till, för att
stoppa Dag Sandahl?
Av olika skäl länkar jag, på min blogg, till och läser Dag Sandahls blogg.
Framför allt är det en kritisk röst i Svenska kyrkan och jag menar att det är
nyttigt att lyssna till kritiker. Vid några tillfällen har jag själv blivit
apostroferad i bloggen. Det kan ju vara bra att veta vad som sägs och skrivs om
en själv.
Bloggaren
Rebella undrar om policyn verkligen är framtagen
för att stoppa Dag Sandahls bloggande. I ett svar till en kommentar
sammanfattar hon på ett fyndigt sätt:
Om den helige Grahlen visar sig ha rätt, är det dags för Je
suis Bloggardag! Definitivt. Liknelsen håller på många sätt bl.a. för att
Charlie Hebdo är en fruktansvärt smaklös blaska.
Men inte förrän jag vet.
Annars är Rebella mest trött på alla dessa policies och
dokument.
En annan som verkar kritisk till förslaget till ny policy är
Kent Wisti:
Tillbaka till Grahl som även skriver följande i sin
debattartikel:
Där sägs vidare att de sålunda bundna förtroendevalda i sina
inlägg på sociala medieplattformar ska använda ett vårdat språk och undvika
svordomar och annan jargong ”som kan väcka anstöt”; att de aldrig ska använda
en nedlåtande ton om andra; att de ska undvika ironi, samt att de bör tänka på
att inte ”förminska eller förlöjliga” någons upplevelse.
En del av det som skrivs är väl i sig goda tankar. Men det
gäller i så fall inte bara vissa bloggare. Jag kommer att tänka på vad Svenska
kyrkans nationella nivås kommunikationschef, Gunnar Sjöberg, för några veckor
sedan skrev på sin
blogg.
I en senare
bloggpost (liksom i svar på kommentarer)
erkänner Gunnar Sjöberg att hans skämt skymt sikten för det som var hans
budskap.
Ironi eller skämt. Det är naturligtvis grannlaga. Jag gör
mig själv skyldig till onödig ironi ibland, något hustrun brukar påpeka. De
gånger hon får läsa ironiska bloggposter i förväg är oftast rådet:
Radera
Oavsett hur vi ser på dessa företeelser i sociala medier
tror jag inte det är möjligt att komma åt problemet genom regler. Och
egentligen verkar det otänkbart att policyn för förtroendevalda ska vara
bindande. Står det verkligen så? Kyrkostyrelsen kan väl inte vare sig avsätta
eller bestraffa förtroendevalda? Det är väl i så fall endast
nomineringsgruppen, som kan peta någon från ett uppdrag. Om den förtroendevalda
finns i kyrkomötet, är det rimligen bara väljarna (kyrkans medlemmar) som kan gör
något.
Det vi alla behöver träna oss i är mellanmänsklig kärlek. Fast det är ju å andra sidan inte begränsat till nätet.
Det som saknas – och där hjälper inte en policy – är enligt
mitt synsätt:
Tillit
När vi möts i sociala medier utan att ha tillit till
varandra, då blir det lätt fel. Som jag ser det är det svårt att skapa tillit i
cyberrymden. För detta behövs fysiska möten.
Har vi skadat varandra behöver vi söka försoning. Vi kan
tillsammans söka den hos Jesus Kristus vår frälsare och befriare. Gärna i bön
och gudstjänst.
Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
Luther skriver under rubriken: Vad betyder det?
Vi skall frukta och älska Gud, så att vi inte bedrar,
förråder, baktalar eller sprider rykten om vår nästa, utan har överseende med
henne, talar väl om henne och tyder
allt till det bästa.