Vi deltog i en kvällsmässa idag – Pingstdagen 2020. Jag har
tidigare uttryckt en viss kluvenhet inför gudstjänstfirande i dessa tider.
Vissa söndagar har vi bett hemma. Vissa söndagar har vi deltagit i gudstjänster
med maximalt 50 deltagare. Vi har också följt live-sända gudstjänster och sedan
åkt till kyrkan, där det erbjudits enskild kommunion. På olika platser finns
även inom Svenska kyrkan olika riktlinjer.
I kvällens mässa deltog cirka 10 personer. Vi satt mycket
glest och min reflektion är att vi på intet sätt bidrog till smittspridningen. Utifrån
ett Covid -19 perspektiv var mässan mycket genomtänkt.
Handsprit, handduk, tvättfat, flytande tvål och vattenkanna. |
När vi kom in såg vi ett bord med en vattenkanna, flytande
tvål, ett tvättfat, en handduk och handsprit. Det visade sig – som jag också
trodde – att prästen grundligt tvättade sina händer och efter att ha torkat dem
också spritade dem. Detta skedde vid det som kallas offertoriet. Med andra ord
precis innan själva nattvardsdelen.
Under nattvardsbönen stod prästen inte direkt framför brödet
och vinet. Vid utdelande fick vi varsitt bröd, som lades i våra händer utan att
prästen vidrörde något annat än brödet. Vinet hölls sedan upp, utan att vi vare
sig drack av det eller doppade brödet i det. Det kallas på teologiskt språk för
att ”kommunicera under en gestalt”.
Det som är spännande är hur snabbt ett nytt liturgiskt bruk
finner sin väg in i kyrkan och även ett nytt liturgiskt föremål. Det lilla
bordet till höger om altaret kallas credensbord och där ställs bröd och vin.
Detta har funnits länge. Nu finns alltså ytterligare ett bord. För handtvätt.
Sturekoret i Uppsala domkyrka. Altare, credensbord och så det extra bordet. |
Ännu mer spännande är att det i många kyrkliga traditioner
brukar finnas både ett liturgiskt föremål och ett liturgiskt bruk, som handlar
om handtvätt. Det kallas för ”lavabo” som är latin och betyder:
Jag tvättar mig
I Romersk katolska kyrkan och på många håll i den
anglikanska kyrkan, liksom på ett fåtal platser i exempelvis Svenska kyrkan,
tillämpas detta. Förklaringarna är olika men det handlar knappast om hygien.
Det beskrivs ibland som en symbol för prästens längtan efter inre rening. Prästen
kan be med psaltarpsalm 51:2
Två mig, Herre, från min missgärning, och rena mig från min synd.
Jag har varit med om ekumenisk nattvardsgudstjänst (eller
brödsbrytelse som det ibland kallas) i en pingstkyrka. Där gick alla pastorer
och präster ut till en handikapptoalett och tvättade sig precis före utdelande.
Det är intressant att vara med om denna speciella tid. Det
var fint att kunna fira mässa idag. Det var också gott att få sjunga en älska
Pingstpsalm (161) där första versens början lyder:
Helige Ande, låt nu ske
undret, som väcker oss alla.
På olika sätt behöver vi alla, alltid och överallt bli
berörda av Guds Ande.