Trots mina
högskolepoäng och examina i teologi dröjde det länge innan jag riktigt förstod
vem Rispa i 2 Samuelsboken var. Den som öppnat mina ögon är Allan Boesak. Jag läser en
bok av honom just nu, som heter
Radical Reconciliation
När jag idag
skulle åka iväg och få vår (Svenska kyrkans) bil tvättad, tog jag med mig
boken, för att ha något att göra. Ska det göras miljövänligt, ska ju inte bilen
tvättas hemma på gården, där sköljvattnet rinner ner i dagvattenledningarna.
Vi har fått bilen
tvättad på en bensinmack i närheten förut men jag bestämde att vi skulle sluta
anlita dem, eftersom föreståndaren (ägaren?) kallade de anställda (vuxna
männen) för 'boys'. (Vilket var oerhört vanligt under apartheid-tiden). Inte acceptabelt.
Allan Aubrey Boesak and Curtis Paul DeYoung. 'Radical Reconciliation. Beyond Political Pietism and Christian Quietism'. Maryknoll New York: Orbis Books. 2013.Så jag börjar läsa om Rispa. En ganska okänd gestalt i 2 Samuelsboken. Hon var bihustru till Saul. Efter Sauls död ligger Avner, Sauls överbefälhavare med henne. Är det våldtäkt? Kanske. Sedan förekommer hennes namn i slutet av 2 Samuelsboken, närmare bestämt kap 21. David har då utlämnat hennes två söner och fem av Sauls barnbarn, vars mor heter Merav. Detta för att få slut på en hungersnöd och även blidka givoniterna. Kropparna hängs upp till allmän beskådan och Sauls släkt bestraffas ytterligare, genom att inte de sju männens kroppar begravs. Då återinträder Rispa i handlingen. Förra gången vi mötte henne, i det tredje kapitlet, beskrivs hon som en kvinna utan makt, som kan behandlas hursomhelst. Nu är det en helt annan styrka som träder fram.
Rispa, Ajas dotter, bredde ut sitt säcktyg på klippan och stannade där från början av skörden ända till dess regnet från himlen strömmade ner över kropparna. Hon tillät inte himlens fåglar att röra dem om dagen och inte de vilda djuren om natten. När David fick reda på hur Rispa, Sauls bihustru, hade handlat lät han hämta Sauls och hans son Jonatans ben från Javesh i Gilead. Invånarna där hade rövat bort kropparna från torget i Bet-Shean, där filisteerna hade hängt upp dem efter segern över Saul på Gilboa. David hämtade alltså Sauls och Jonatans ben från Javesh, och även benen efter de sönderstyckade samlade man ihop. Sauls och hans son Jonatans ben lades i den grav där Kish, Sauls far, låg i Sela i Benjamins land. Allt skedde enligt kungens befallning, och sedan lyssnade Gud till bönerna för landet.
Hon får alltså
kungen att ändra på sig. Kung David som trodde att oskyldigt blod, kunde skapa
försoning med givoniterna. Men som säkert också ville visa sin makt. Såhär går
det för den som sätter sig upp emot makten. Boesak menar att Rispa vägrar se
det så. Hon ger allt, för att någon form av rättvisa ska skipas.
Boesak lyfter
fram flera aspekter i berättelsen:
1. Försoning kan
vi människor aldrig uppnå genom att offra oskyldigt blod.
"Doing violence on
behalf of God is not what satisfies" God.
2. Den som har
makt och privilegier kan inte definiera vad försoning är. Rispa flyttar fokus
till från makten till offren.
3. Rispa visar
också att David inte är ett offer (som han själv försöker hävda). Men hon
framställer inte heller sig själv som ett offer.
4. Hon visar
också vad en enda, enskild människa är i stånd att åstadkomma. Om hon tar
risken. Ondskan vill få oss att tro att vi är maktlösa. Så är det inte.
5. Försoning,
enligt Boesak, kan aldrig ske utan skam. Skuld, menar han är privat, men skam
är alltid offentlig. Rispa utsätter kung David för detta. Han tvingas ändra sig
och låta begrava de sju männens kroppar.
Så här långt
inser jag att biltvätten inte sker i ett a-politiskt vakuum. Jag, vit skandinav,
kommer med min bil till en sydafrikansk tvättinrättning. Den tas emot av några
svarta män, som börjar tvätta den utvändigt. Jag går till kontoret och betalar
till en indisk man, som även kör bilen från tvättplattan (när tvätten utvändigt
är klar) till en plats, där en mängd kvinnor tar över, för att dammsuga bilen
invändigt och damma av alla ytor och skaka mattor.
Apartheid
avskaffades för 20 år sedan. Ändå lever så mycket kvar. Och inte bara i
Sydafrika. I världen i stort delar vi upp varandra efter hudfärg och genus.
Visst, det kom två svarta män också med varsin bil och fick dem tvättade och
städade. Det finns alltid undantag. Men i stort består orättvisorna.
Jag kan inte låta
bli att tänka på Rispa, hon som dag och natt fäktade runt bland de döda,
korsfästa kropparna, för att skydda dem mot fåglar och vilda djur. Jag ser
kvinnorna som omger bilen och inser att det är en mycket lång väg kvar.
Rispa bredde ut säcktyg. Känns passande, dagarna efter askonsdag, när vi under fastetiden klär oss i säck och aska.
Männen tvättar bilarna utvändigt. |
Kvinnorna städar invändigt. Ägaren är på väg till kontoret. |
Så här är det väl hos oss också, med RUT, byggarbetare från låglöneländer (som får låg lön även här), s k "EU-migranter" (läs romer från Östeuropa) som tigger och slår läger på gator och torg osv, listan kan göras lång.
ReplyDeleteIntet nytt under solen, Elisabet!
ReplyDelete