Glad såsom fågeln
O, hur härligt
Vårliga vindar
Våren är kommen
Men också en vårsång med text av Astrid Gullstrand och med musik
av Sara Wennerberg-Reuter
Drottning Vår
Den gillar jag. Inte minst slutet. Pampigt! Jag har skrivit
det förut. Den kommer att bli en av Uppsalas – och kanske hela Sveriges –
traditionella vårsånger.
Det är pampigt med en 80 man stark kör. |
Det är också spännande att våren besjungs som en drottning, på
en konsert där det svenska kungaparet fanns bland åhörarna. Därav rubriken om diskursernas
kamp, ett uttryck som kommer från 1900-talsfilosofen Michel Foucault. Mer om
detta längre fram i bloggposten.
Konserten var som sagt mycket hörvärd. Utöver vårsångerna
sjöngs ett parti tysk musik. Där uppskattade jag psaltarens 23:e psalm i
tonsättning av Franz Schubert. Psalmen: Herren är min herde, är tonsatt av så
många. Själv har jag ibland sjungit Gustaf Nordqvists version. Den slutar i ett
pampigt forte. Det gör inte Schuberts. När texten handlar om att ”Herrens hus
ska vara mitt hem så länge jag lever” uppfattar jag uttrycket som mer
innerligt. (Det går förresten att diskutera om just översättningen från Bibel
2000 ger rättvisa åt den tyska texten, som stämmer bättre med 1917 års
översättning:
Jag skall åter få bo i Herrens hus evinnerligen.
Där ligger fokus mer på evigheten – precis som i den tyska
texten:
Einst ruh’ ich ew’ge Zeit dort in des Ew’gen Haus.
Oavsett hur det är med den saken, tyckte jag om körens
tolkning och inte minst Folke Ahlins ackompanjemang på flygeln.
Konsertens andra del innehöll en del engelsk musik och där
blev uttrycket mer dramatiskt. Sången ”Tyger! Tyger! Burning Bright” tyckte
åtminstone jag handlade om skogsbrand. Mycket aktuellt. Den följdes av en
tonsättning av ett parti ur den romersk-katolska begravningsliturgin – otippat på
en vårkonsert, liksom ett stycke ur Verdis ”Ödets makt”. Visst hör ett nordiskt
vemod till våren men detta var på en annan nivå.
Christina Nilsson och Cecilia Rydinger Alin framför OD. |
Självklart måste jag också nämna gästsolisten, operasopranen
Christina Nilsson. Fantastiskt kompetent sångerska. Vilken röstbehandling. Hon
sjöng fyra stycken. Två till ackompanjemang av Folke Ahlin och två tillsammans
med både Folke och kören. Ett av dessa var just ur Verdis ”Ödets makt”. Henne
lyssnar jag gärna mer på.
Jag skulle också gärna lyssna mer på Emil Ingmar, andrebas i kören och jazzpianist. Han tog Folke Ahlins plats i stycket "Jag vet en dejlig rosa & Sinclairvisan". Det var säkert fler än jag som tänkte på Jan Johansson och Jazz på svenska. Snyggt.
Ett ord också om körens dirigent: Cecilia Rydinger Alin. Det är ju självklart hon och hennes förmåga som gör att det låter så bra. Hennes dirigentstil är kraftfull och vi förstod att hon ligger bakom det mesta, inte minst när hon på extranumret gick och ställde sig vid sidan av kören, som sjöng "Kristallen den fina". Mycket samstämt trots att ingen dirigent stod framför dem. Det är stort när en dirigent kan leda sin kör genom en slags tankeöverföring. Men så kan det fungera, när körsång är som bäst.
Hur var det då med diskursernas kamp? Jo, det första
sångliga inslaget var kungssången. OD tog upp den när kungaparet kommit in i
aulan och alla i lokalen var välkomna att sjunga med. Några formuleringar i
texten vill jag kommentera:
Gör kronan på hans hjässa lätt.
Saken är ju den att Sveriges statschef aldrig bär någon
krona. Självklart förstår jag att det ska tolkas symboliskt. Därför var det
också intressant att vi också fick lyssna till stycket:
Tears for Te Wamo
Där ingår ett stycke på latin med följande text i svensk
översättning:
Kom Kristi brud,
att kronan ta emot,
som Herren har berett
för evig tid.
Det betyder alltså att församlingen får ta emot kronan. Se
där, en diskursiv kamp. Vems är kronan egentligen?
Samma diskursiva kamp finns i användandet av ”Drottning vår”
i relation till Sveriges Drottnings närvaro. Vem är egentligen drottning? Kan
vi ha flera?
En fråga som blir tydlig här, är att vi körsångare ofta
sjunger texter, som vi inte alltid helhjärtat stämmer in i. När det exempelvis
gäller sakral musik vet jag att en del körsångare sjunger dessa stycken för att
de är musikaliskt vackra och inte för att de delar själva Gudstron. Men var går
gränsen? Kungssångens sista strof hade jag svårt att sjunga:
Och all din tro till honom sätt
du folk av frejdad stam.
Ordet tro är för mig framför allt förknippat med Gud. I
någon mån kan jag tro på kungen, som Sveriges statschef. Men ”all min tro” –
nej, det blir svårt.
Här tar kungen emot medaljen av ordföranden i OD:s vänner, |
Anledningen till att kungen var med var att han skulle få ta
emot en medalj av kören. Det var hans farfarsfar som instiftat den i samband
med att denne, farfarsfar alltså, varit medlem i OD i femtio år. Nu delas den
ut till alla som varit med i OD i femtio år. Kungen blev medlem (så kallad
farbror) för exakt femtio år sedan och fick därför ta emot medaljen igår. Han passade
på att hålla ett mycket underhållande tal. Framför allt berättade han hur han
blev medlem i Washington, när en grupp ur OD sjöng vid en tillställning på
ambassaden. Då var han kronprins och hade vid tillfället själv ställt sig i
kören och varit med i framträdandet. Det fångade Washington Post upp och de var
mycket imponerade över den svenske tronföljarens sångliga förmåga. Nu – femtio år
senare – ville kungen bekänna att han bara hade mimat. Skojigt!
Det jag såg framför mig var en vanlig man som är glad och
stolt över att vara hedersmedlem i en bra kör och som var en smula rörd över
att detta uppmärksammades och att han dessutom fick ta emot en medalj,
instiftad av farfarsfar. Till sist är väl just detta mycket viktigare än kronor
och titlar. Mänsklig gemenskap och relationellt sammanhang. Gärna tillsammans
med vacker sång och musik.