Precis hemkommen från en konsert i Uppsala Missionskyrka
inser jag att matematik inte är en absolut vetenskap.
Allt och ingenting
Bara titeln omkullkastar ju all form av logik.
Vibafemba har funnits sedan mitten av 1980-talet och i stort
sett alltid haft fem medlemmar. Sedan Erik Lindman, tenor, dog tidigare i
år, är de bara fyra. Riltons vänner är fem till antalet. Fyra + fem borde
alltså bli nio. Men ikväll fanns bara åtta på scenen. Sebastian Rilton sjunger
nämligen i bägge grupperna.
Samtidigt kändes det som om det faktiskt var nio personer
närvarande, eftersom tomrummet efter Erik Lindman var påtagligt och hans minne
levde starkt genom hela konserten.
Själv har jag följt Vibafemba under lång tid och vissa av
deras låtar lyssnar jag ofta på. Riltons Vänner, som bildades 1999, hade jag
faktiskt inte hört talas om, förrän jag köpte biljetterna. En ny och trivsam
bekantskap.
Vi förstod att denna konsert var Vibafembas första konsert
efter Eriks död. Det framgick tydligt att processen, som ledde fram till konserten,
var en sorgeprocess. Vi som lyssnade bjöds in att delta. På ett mycket öppet
och generöst sätt. Till exempel berättade en av medlemmarna i Vibafemba att
Erik hade tagit sitt liv på grund av psykisk ohälsa. Det visste jag inte förut.
A capella sång är en musikstil som jag tycker mycket om. Ikväll med två av de bästa grupperna i Sverige. |
Ändå var det inte en slagsida åt det tragiska. Konserten
rymde mycket humor, glädje och nutidsanknytning. Det kändes till exempel stort att få vara
med om ett uruppförande av en Ted Gärdestad-låt. Tydligen hade han spelat in en
demo 1981 med titeln
I'd Rather Write a Symphony
Nu hade Kenneth Gärdestad gjort en svensk text. Den
framfördes för första gången på denna konsert (i fredags i Stockholm och idag
i Uppsala). Kopplingen mellan Ted Gärdestad och Erik Lindman var ju uppenbar.
Men låten stod helt klart för sig själv.
Några gamla Vibafemba-klassiker framfördes och det var
spännande att höra dem på nya sätt – ibland med kvinnoröster istället för
tenoren. Exempelvis sjöngs ”Om du blundar”och ”Amors Pilar”. Extranummer var ”Älskar
du mig än”, där samtliga tre kvinnor turades om att fylla ut tomrummet efter
Erik.
Det som ändå gjorde starkast intryck var den sista låt som
Erik Lindman var med och spelade in:
Ingenting
Den är skriven av Peter Sydén, som även var ljudtekniker på
konserten. Den har jag lyssnat på, för den ligger ute på Vibafembas hemsida.
Underbar låt.
Men ännu starkare var den låt som följde direkt efter. Den
är också skriven av Peter Sydén. Jag kommer inte ihåg titeln men delar av
texten var som hämtade ur Jobs bok. Texten är en bön till Gud med ord som fritt
återgivet ber Gud lämna den bedjande ifred, eftersom Gud gjort den som ber
alldeles kall inombords och bidragit till att hen spytt ut sitt hjärta.
Det grep mig mycket. Starka ord i en kyrka vars altartavla föreställer Jesus, som lider på korset.
Maria berättar om sin bild, som föreställer Maria och Jesusbarnet, som leker med bil och boll. |
Denna söndag före Domssöndagen, som bär temat
Vaksamhet och väntan
började vi med högmässa i Helga Trefaldighets kyrka, där vi
vid kyrkkaffet hörde Maria Eklöw Bosaeus berätta om sina tavlor målade med
inspiration från Syrien. Också dom mycket starka. Inte minst för att de är målade med en intention att de skulle spegla fred och avsaknad av hot. Och vi avslutade den i Uppsala Missionskyrka, med budskap
som sträckte sig mellan en fullständig förtvivlan över det smärtfyllda livet,
riktad mot Gud, till en slutsång som bekräftade det trotsiga hoppet med orden:
Kalla mig enkel om du vill
Men jag vill älska dig en gång till
För oss som känner Ted Gärdestad främst via de samlingsplattor som givits ut efter hans död är "I'd Rather Write a Sympony" ingen okänd låt. Men då förstås på engelska.
ReplyDeletehttps://www.youtube.com/watch?v=C7P3xRM7Dg4
Tack för upplysningen. Mina kunskaper om Ted Gärdestad är begränsade. :-)
ReplyDelete