Idag begravdes Holsten Fagerberg på Gamla kyrkogården i
Uppsala. Klockan 10 ägde begravningsgudstjänsten rum i Domkyrkan. Hans brorson,
Fredrik Fagerberg var tjänstgörande präst. Hans kusin, Sven Hagberg, var också
med, som textläsare.
När jag började mitt sista år i prästutbildningen hösten
1985, var Holsten rektor på pastoralinstitutet i Uppsala. Han var dessutom
lärare i homiletik, predikokonst. Det ämne som jag nu undervisar i. Det var
därför naturligt att, tillsammans med hustrun, närvara vid begravningen. (Hans
efterträdare som homiletiklärare, Hans Sjöström, var också där. Kanske någon
homiletiklärare ytterligare, som jag inte la märke till).
Med anledning av Holstens död tog jag fram min pärm från min
egen utbildningstid. Jag minns att han hade fem ledord för predikan. Jag kom
ihåg de första men hade glömt hela raden. I min pärm fanns de nedskrivna:
Start
Början ska vara motiverande. Gärna med en bild, berättelse
eller bibelord. Den ska anknyta till det som kommer.
Struktur
Här handlar det om en tydlig disposition. Här gav Holsten
olika modeller.
Studs
Tanken var att väcka känslor. Även viljan hos dem som
lyssnar. Jag har antecknat:
Trösta, lära, varna och förmana
Tid
Predikans tempus är presens
Konkretion
Predikan får inte bli för abstrakt
Säkert har jag missat mycket i mina anteckningar. Det som
jag framför allt kommer ihåg är ordet
Studs
Mycket kan sägas om Holsten. Hans brorson, Fredrik, nämnde i
begravningstalet många av hans goda sidor. Inte minst att han var närvarande i
mötet med medmänniskor. Det minns jag både från det halvår han var min lärare
och rektor. Han var närvarande och ibland ifrågasättande. Holsten kunde vara
kärv. Det gillade jag.
1974 publicerades boken
De homosexuella och kyrkan
Holsten skrev den tillsammans med psykologen Bengt Haglund
och överläkaren Herman Hedqvist. Den har betytt oerhört mycket i Svenska
kyrkan. Även detta nämndes i begravningstalet. Holsten kom att bli en
föregångare i detta. Beundransvärt. Om just detta går det att läsa mer i en
intervju på Stockholms stifts hemsida.
Ett speciellt minne har jag från en av de första lektionerna
i homiletik. Vi fick se en videoinspelning av en predikan i Uppsala domkyrka.
Vi skulle bland annat bedöma predikans kontextualitet. Huruvida den specifika
predikan rörde sig i nutid.
Den som predikade var dåvarande biskopen i Göteborg, Bertil
Gärtner. Predikan hade hållits vid Sveriges kyrkosångsförbunds årsstämma. Den
ägde rum på Tacksägelsedagen och temat var lovsång.
Predikan handlade inte särskilt mycket om vår tid. Där fanns
inga anknytningar till samhället. Snarare höll sig förkunnelsen kring lovsången
i kyrkan som en försmak av den himmelska lovsången.
Jag minns att jag i samtalet var lite feg. Jag visste nog
inte vad jag tyckte. Många andra tog tillfället i akt att kritisera Gärtners, i
deras tycke, alltför andliga predikan. Jag uppfattade att många av oss nog tog
för givet att Holsten och Bertil Gärtner stod långt från varandra teologiskt.
När det till slut blev Holstens tur att ge respons på
kritiken blev många av oss förvånade. Han hade visat predikan som ett gott
exempel på en förkunnelse som verkligen placerade bibelordet i nutiden. Så
beskrev han hur kyrkosångare från hela Sverige samlats i rikshelgedomen och hur
rätt det varit av Bertil Gärtner att då fokusera på lovsång som en försmak av
himmelen. Hur uppmuntrande det måste känts för dessa trogna församlingsbor, som
tjänar Gud och sina medmänniskor med sin sångarförmåga och därmed är med om att
gestalta en försmak av Guds rike på jorden.
Minns jag rätt satt vi rätt tysta och begrundade det vi
hört. Hade vi hört rätt? Kunde den radikale Holsten lyfta upp den, i mångas
tycke, konservative Bertil Gärtner som en förebild.
Något av detta kände jag också i begravningsgudstjänstens psalmval. Psalm 258 – O liv, som blev tänt – förekommer ibland vid begravningar. De andra psalmerna som vi sjöng i kyrkan är dock mer ovanliga. Vi började med psalm 257:
Pris vare Gud! Allena han fullkomlig gåva skänker.
Den har jag sjungit på minst två begravningar förut – mors och
fars, för det var deras bröllopspsalm. Annars minns jag inte att jag sjungit
den.
Sista psalmen, 581:
Kristus, hjälten, han allena har mig löst ur träldomsbanden
Den sjungs mig veterligt sällan överhuvudtaget. Inställsam
var inte Holsten. Han hade valt psalmerna och jag blir glad över att han valde
dessa tre psalmer. De ger mig en del att fundera över.
Ska dela med min goda vän Katarina Fagerberg. Förövrigt: "riskhelgedom"?
ReplyDeleteHaha, en Freudiansk felskrivning? Jag ändrar! Ja, dela gärna med Katarina!
ReplyDelete