Igår gick hustrun och jag på Uppsala stadsteater och såg
Kung Lear med Marie Göranzon i huvudrollen. Vi bestämde oss sent och fick tag
på biljetter på sista raden. De var mycket prisvärda. Det går att höra och se
mycket bra.
Det är den avgående teaterchefen, Linus Tunström, som satt
upp pjäsen. Den utspelar sig i någon slags nutid. Vad jag förstår från en del
recensioner är Shakespeares originaltext radikalt förkortad. Vissa bärande
motiv är också helt borta. Exempelvis finns ingenting med av kriget mellan
England och Frankrike.
I pausen var vi mest förbryllade. Vi samtalade med några
grannar, som var besvikna över gestaltningen. Vi var benägna att hålla med. Men
jag hade just då inga ord för vad jag var med om. Även efter andra akten kändes
det hela förvirrande.
När vi kommit hem letade jag upp ett par recensioner på nätet.
Mest för att begripa. I DN är Leif Zern oerhört kritisk och skriver att Marie
Göranzon nästan lyckas rädda föreställningen från katastrof. Han talar om hur
lite Tunström lyckas säga och beskriver uppsättningen som postmodern.
Så är det förstås. Det postmoderna behovet av att låta alla
möjliga tolkningar och sanningar komma till tals. När jag försöker hitta en
övergripande berättelse har jag ingen framgång. Men ser jag dramat som ett
smörgåsbord av möjliga handlingar, blir det förståeligt.
I programbladet såg jag att det är vanligt att teaterchefer
gör just Kung Lear som en avskedsföreställning. Det handlar om att lämna ifrån
sig makt. Kung Lear lämnar sin makt till sina döttrar. Tunström väljer att låta
en kvinna spela huvudrollen. Vår tids starka män ser kvinnor ta över. Ska
Hillary Clinton bli president i USA? Kvinnor drar om männen i kommunchefernas löneliga.
Skulle jag därför välja ett perspektiv blir det alltså genus.
I en intervju med Marie Göranzon i SvD ställs frågor om hur det är att gestalta
en man. Hon svarar:
Nämnas kan att hennes egen man, Jan Malmsjö, samtidigt spelar i en uppsättning av Charley’s Tant, på Intiman i Stockholm. Där spelar Claes Malmberg rollen som Lord Fancourt Babberley, vilken klär ut sig till kvinna.Jag härmar inte en man heller utan tar fram den man som finns i mig, jag undersöker vad som finns i människan Lear.
Vi brottas med detta som aldrig förr. (Om det nu inte är så
att människan i varje generation har brottats med sin könsidentitet – Charleys
tant hade urpremiär 1892).
Tillbaka till Kung Lear. Yngsta dottern, Cordelia, spelas av
Emelie Wallberg. Hon gör samtidigt rollen som Edmund, utomäktenskaplig son till
greven av Gloucester. Det verkar traditionellt vara dramats ’bad guy’. I denna
uppsättning är det svårt att veta om Edmund är en ängel eller en demon. Om hen
är man eller kvinna. Ond eller god. Emelie Wallberg uppträder i den rollen
iklädd en vit kostym och saknar helt både mimik och karaktär. Gestalten är helt
blank. Edmund attraherar sexuellt både män och kvinnor i pjäsen och går ur den
ena famnen in i den andra. I Shakespeares drama har Edmund förhållanden med
båda Cordelias systrar. I denna uppsättning även med den ena systerns man,
hertigen av Cornwall.
Men det handlar egentligen inte om sexualitet utan om genus.
När jag ser Edmund ser jag en androgyn person. Kanske en transperson.
Vi diskuterade vem som gjort starkast intryck och för mig
var de otvetydigt Edmund. Vad vill personen säga? I själva intrigen är Edmund
en svekfull person. Det blir provocerande att just den personen gestaltas som
en person med otydlig könsidentitet.
Eller är budskapet att vi bör träna oss i att se bortom kön.
En människa är ju i första hand inte sitt kön. Inte heller enbart sin
genusidentitet. Varje människa har en personlighet som är mer sammansatt än så.
När jag bara brottas med frågan om Edmund är man eller kvinna, blir
resultatet att jag helt missar vem Edmund egentligen är. Släpper jag den frågan, får jag syn på att
Edmund inte i första hand är ond. Han är ett barn som blev förnekad kärlek och
tillhörighet, eftersom han föddes utanför äktenskapet. Hans agerande blir
förståeligt. Han söker kärlek.
Om vi i vår tid enbart sysslar med frågeställningen genus,
missar vi det som viktigare är. Vad är en människa?
Som jag ser det blir det viktigt att varje människa, så
långt det är möjligt, får beskriva sina egen identitet – både vad gäller kön
och genus. Min uppgift är att se personen som människa. Där biologiskt kön är
en aspekt. Genusidentitet delvis en annan. Men personen kan dessutom beskrivas
på en obegränsad mängd andra sätt. När jag möter en annan människa är det
framför allt helheten av alla delarna jag vill lära känna.
En svårighet i både Shakespeares drama och denna uppsättning
är att så många dör och att det till slut enbart finns kvar tre personer. Och
dessa är män. Säger det något eller övertolkar jag? Det är kanske belysande att
Tunström, den avgående teaterchefen, låter Kung Lear, den avgående kungen, finnas kvar på slutet, trots att han dör i
Shakespeares original.
När föreställningen var slut och applåderna vidtog fick både
hustrun och jag intrycket att publiken var måttligt förtjust. Vi klappade
artigt i händerna och när skådespelarna gick in var för sig – allra sist Marie
Göranzon – ökades inte intensiteten nämnvärt. Det berodde inte, tror jag, på
dåliga skådespelarprestationer utan på en förbryllande uppsättning.