Tillbaka till
församlingarna och stiften. Enligt Svenska kyrkans kyrkoordning är dessa de två
enda pastorala nivåerna. Jag tror vi ska utläsa 'pastoral nivå' som en nivå,
där kyrkans liv pågår. Den nationella nivån skiljer sig, genom att enbart vara
till som ett stöd för de andra två nivåerna. I den nya organisationen har
pastoratet däremot delvis övertagit församlingens roll. Församlingarna finns
kvar. Församlingsrådet har dock inte rätt att fatta beslut, såvida inte detta
delegeras till församlingsrådet av pastoratets kyrkoråd. I t ex Malmö finns
dessutom s k verksamhetsråd kring de olika kyrkorna.
Nu undrar jag:
skulle det inte vara möjligt att omforma dessa stora pastorat till stift? Som
det nu är har Lunds stift runt 900 000 medlemmar. 150 000 av dessa finns i Malmö pastorat. Det är en
sjättedel. Det ska jämföras med ca: 370 000 medlemmar i Härnösands stift.
Malmö är med andra ord nästan som ett halvt stift.
Låt oss lämna
siffrorna. Såhär tänker jag kring mindre och fler stift. (Jag har bloggat om detta förut. Till och med flera gånger. Men jag fortsätter ändå.) Mitt förslag
är att de nuvarande stiften delas upp i 2-4 mindre enheter vardera. Ofta – men
långt ifrån alltid – sammanfaller dessa nya enheter med de s k storpastoraten.
De nya stiften
organiseras i kluster med kanske 12 stift i varje. Dessa blir ärkestift. Vi får
alltså fler än en ärkebiskop. Spännande. Det ifrågasätter bilden av den
hierkiska pyramiden. Säg att det är tre ärkebiskopar i Svenska kyrkan. Det
kommer att göra det enklare att säkerställa mångfald utifrån olika kriterier.
Varje ärkestift
har ett rejält domkapitel med mycket proffsiga jurister. Där prövas exempelvis
diakoner och präster. Detta innebär att den lokala biskopen kan fungera som
pastor pastorum och inte behöver sitta på dubbla stolar, när det blir fråga om
tillsynsärenden. (Idag är ju biskopen ibland både domare, åklagare och även
försvarsadvokat).
De nya stiften
kommer att ha en betydligt mindre kansliorganisation. Det viktiga blir en
mycket skarp personalenhet. Varför? Jo, all kyrklig personal blir anställd på
stiftsnivå. Detta har bland annat två positiva effekter:
- Om en anställd
inte fungerar kan hen omförflyttas inom stiftet. De dyra utköpen
minimeras.
- Prästernas
frihet att predika Guds ord rent och klart i församlingen återupprättas. Ingen
präst behöver vara orolig att arbetsgivaren vidtar åtgärder, om Guds ande
uppmanat prästen att kritisera lokala missförhållanden. (OBS! Jag menar inte
att präster får säga vad som helst eller missbruka denna frihet. Gör de detta
ska de ställas inför domkapitlet i ärkestiftet. Fiffigt nog ställs de i så fall
inte inför sin arbetsgivare i detta fall heller).
De stora
biskopsgårdarna säljs eller byggs om till hela stiftets hus. Biskopen får, som
alla andra, skaffa sin egen bostad. Vilka signaler sänder det ut att en biskop
bor i ett mindre slott?
Biskopslönerna
sänks. Nu behöver inte en kraftmätning ske mellan 'superkyrkoherdar' och
biskopar, eftersom det inte finns några 'superkyrkoherdar' längre. I de nu
avsevärt mindre stiften får vi i vigningstjänsten följande nivåer. Biskop,
kyrkoherde, komminister/diakon.
I de nya stiften
är det, enligt anglikansk och romersk katolsk förebild alltid biskopen som
konfirmerar. Det innebär att biskopen under ett år besöker varje församling.
Och gör det i första hand för att träffa alla ungdomar. (Detta kan ske såväl
lördag som söndag. Förmodligen i form av lite större pastoratssammankomster.) En
bi-effekt av detta är att konfirmandarbetslaget blir demokratiskt. Prästen är
inte förmer än pedagogen. Alla står under biskopen.
Ska detta fungera
måste statusen kring biskopen förändras. Det ska vara en person nära marken.
Detta biskopskors säljs på e-bay. Vet inte om det är äkta. Men det är i alla fall i trä. |
Men, oj vad detta
kommer att kosta. Det måste ju tas fram nya biskopsvapen, logotyper, brevpapper
och dessutom inköpas mängder av gyllene kors, kräklor i silver och dyra kåpor. Vi
ökar ju från 14 till kanske 42 biskopar? Måste det bli dyrare? Vore inte ett
träkors rimligt? Vilket material var Jesu kors tillverkat av? Och vi behöver
inte längre betala superkyrkoherdelöner.
Men hur blir det
med församlingarna? Jag menar att vi då kan återgå till mindre och fler
församlingar. De ska ha en egen styrelse (kyrkoråd) och dessa kyrkoråd beslutar
om sin egen budget. När de bestämt hur många anställda de vill ha och vilken
typ av anställda, köper de in dessa från stiftskansliets personalavdelning.
Men hur får de
små församlingarna råd med kyrkobyggnaden? Där måste väl ändå storpastoraten
vara lösningen? Minns att detta var den del av utredningen 'närhet och
samverkan' som inte vann gehör. Tanken i utredningen var att stiften skulle
förvalta kyrkobyggnaderna. Jag tror på den idén.
Avslutningsvis:
vore det inte bättre med en skara sub-biskopar iställer för en massa
super-kyrkoherdar? En superkyrkoherde är ju en vanlig kyrkoherde som fått mer
makt och mer betalt. En sub-biskop är en biskop med ett mindre stift, utan
biskopspalats, med ett biskopskors i trä och med mindre lön.
Och med större
närhet till kyrkans medlemmar.
Tack för dina reflektioner, de låter rymliga!
ReplyDeleteLisa
Tack för Din respons.
ReplyDelete/Anders