Nu har jag, två
gånger, sett det första avsnittet av TV-programmet
Tro, hopp och kärlek.
Intressant, på
många sätt. Vad handlar programmet om? Självklart om fyra personer, som lever singelliv och vill träffa en livskamrat.
Eller handlar det
egentligen om hur människor som bor i Sverige ser på företeelsen 'präst' eller 'pastor'?
Förmodligen båda.
Men i mitt tycke vägde åtminstone det första programmet över till fördel för
projektet:
Popularisera prästrollen
Så börjar nämligen
själva introduktionen. Programledaren, Mark Levengood, talar om sin barndom och
säger bland annat att då sades det:
När prästen går hem då börjar kalaset.
Ett annat citat,
som beskriver hur prästen betraktades då:
Prästen upphöjd över vanligt liv, insvept i dyster andlighet ...
Vi får möta tre
präster i Svenska kyrkan och en pastor i Pingstkyrkan. Jag känner en av dem.
Kristin Molander, som arbetar på ekumenikenheten på Svenska kyrkans
kyrkokansli. Det blir mitt andra perspektiv. Om jag förstår det hela rätt, har
en slags statistisk bedömning lett till att det valts tre präster i Svenska kyrkan
och en pastor i pingströrelsen. Egentligen är ju romersk katolska kyrkan i
Sverige större än pingströrelsen, men det kan bli svårt att hitta en katolsk
präst, som ställer upp på programmets idé. Även om det inte saknas singlar bland
romersk katolska präster. Lösningen blir då att programledaren får
representera Sveriges näst största samfund. (Mark Levengood är romersk katolik).
När jag ändå
funderar över Mark Levengood, så inser jag att han är vald för att han är en
lysande programledare. Men är det inte också så att han som homosexuell person,
fyller ut ett annat tomrum i programmet?
Det första
programmet var ju ett skol-exempel på heteronormativitet. Nu känner jag ju inte
de medverkande så väl men jag tyckte mig höra att alla fyra sökte en livskamrat
av det motsatta könet. Vilket naturligtvis är helt OK.
Att SvT gör det valet, styrker min analys att den övergripande programidén är att
att popularisera prästrollen. Och då hade det varit 'too much' att också ha med
en präst som är öppet homosexuell. Eller en prästvigd trans-person.
Här räddas alltså programmet av Mark Levengoods närvaro.
Vilket får mig
att associera till filmen
Fyra bröllop och en begravning
Där visas fyra
heterosexuella bröllop. Att många människor inte ryms inom den normen löses
genom att liturgiskt gestalta begravningen av en homosexuell man. Scenen där
hans livskamrat håller tal vid kistan, blir till en lika stark kärleksförklaring
som någon av vigslarna.
I en bloggpost på engelska reflekterade jag igår över en konferens jag var med om igår, som hade
överskriften
Religion överskrider gränser
Det handlade om
företeelsen 'protestantism' som en 'god religion'. Jag ser spår av detta
tänkande i programmet. Även om en pingstpastor kanske inte kan beskrivas som
protestant i samma bemärkelse som en präst i Svenska kyrkan.
Prästen/pastorn
står för det upplysta (moderna) perspektivet till skillnad från andra, mer suspekta
former av religion. Ja, jag vet att programmet inte har för avsikt att säga
detta. Men det finns där.
I varje porträtt
återkommer frågan om vad folk ska säga om att deras präst/pastor är med i detta
program. Mark Levengood frågar också ett antal människor på gatan:
Går det för sig?
De yngre (med
undantag av två barn, som får frågan om präster kan pussas i TV) tycker att det
går för sig. De äldre är mer tveksamma.
Frågan är om inte
programmet snarare förstärker bilden av prästen som annorlunda, gammaldags?
Varför åker Mark Levengood annars runt i en gammal Volvo Amazon?
Kristin Molander
har blivit intervjuad av Kyrkans Tidning och säger där:
- Jag gör det här för kyrkans skull och för mig, i den ordningen. Det här är ett nytt sammanhang för kyrkan och kan jag bidra genom att visa på ett kristet förhållningssätt så vill jag göra det.
Hon fortsätter:
- Det primära för mig är inte att träffa någon.
Spännande. Det
stärker min tes om den övergripande idén med programserien.
Kanske kommer jag
tillbaka till djupare analyser av de olika porträtten. Kanske inte. Men det finns en del att reflektera över.
Mina perspektiv i
denna bloggpost handlade om:
Det ekumeniska perspektivet
Prästrollen
Heteronormativitet
Jag vill säga en sak till om det sista. Mark Levengood gör två beskrivningar av
kvinnor, som jag studsar inför:
Skinntorr sak
Vilket handlar om
dåtidens prästfruar.
Rivjärn
Som han ska
försöka hitta åt en av männen.
Jag blev inte så
imponerad av detta. Men det hör egentligen ihop med det heteronormativa
perspektivet. När dualismen kvinna – man förstärks, frodas även stereotyperna.
Och det gör de framför allt i beskrivningarna av kvinnor. (Jag försökte lyssna efter
liknande omdömen om män och det enda jag hörde handlade om deras oförmåga att
laga mat.)
Jag hade gärna blivit kär i skärgårdsprästen, om jag haft benägenheten att bli kär i kvinnor. Hon gjorde ett starkt intryck på mig.
ReplyDeleteMark verkar ju också betydligt mer sympatisk i det här programmet än jag har trott om honom.
Jag har faktiskt undrat vad som skulle hända om någon av samma kön, som prästen/pastorn i fråga, skriver in. Tas brevet upp i programmet?
ReplyDelete